Sjalen Vide.

Sjalar,sjalar,sjalar kan man få för många....Svar : Nej,inte i min värld.
När Ullcentrum presenterade sitt nya garn  Ull/Silke jublade jag. Slängde mig på telefonen och beställde.
Väntade ivrigt när postkvinnan kom och 2 dagar efter beställning kom garnet. Jag jublade när jag äntligen fick det i mina händer SÅ UNDERBART! Det var lite ulligt samtidigt som man kände och såg dessa små silkestussar här och där .Det gör garnet mjukt och en helt underbar struktur.
Nåväl det får bli en härlig höstsjal tänkte jag. Under arbetets gång kom jag och tänka på videkissar varje gång silket lös igenom. När jag var barn samlade vi små videkissar i små askar , bara för att dom var så fina och lena. Därav namnet på denna sjal.
 
 
Garnåtgång: 200 gram grå, 40 gram naturvit.
Rundsticka nr 5  80 cm , samt virknål nr 3 .
Sjalen stickas i rätstickning fram o tillbaka.
Kanten virkas i mormorsrutsmönster.
Färdigt mått: 193 cm lång / 75 cm bred från mitt bak vid nacken ner till snibb.
 
Mönster.
Lägg upp 5 maskor och sticka rätstickning i ett varv. 
På nästa varv börjar du ökningen. Sticka 2 rm,1 omsl,1 rm,1 omsl, 2 rm = 7 maskor på stickan.
Nästa varv bara räta maskor utan ökn.
På nästa varv stickar du 2 rm,1 omsl,rm tills du har 2 maskor kvar på stickan ,1 omsl, 2 rm, vänd.
Hela nästa varv rätstickning utan ökningar.
Så ökar du på vartannat varv hela sjalen till angiven längd eller önskad storlek.Fäst tråden.
 
Du börjar sedan i en yttersnibb och virkar stolpgrupper utmed ena sidan till mittsnibben på följande sätt:
3 st i första hålet i kanten,3 st i nästa hål osv....hål menas det som blivit vid ökningarna när du gjort omslaget 
när du stickade. se bild nr 2, stolpgrupper.
När du kommer till mitten på snibben virkar du 3 st,2 lm,3 st i samma hål : så ökar du i mitten varje varv.
Antingen kan du byta färg varannat varv eller göra hela kanten i en avvikande färg.
Virka 5 varv på det viset eller till önskad bredd på kanten.
 
Avslutningsvis virkar du små videpicotter utmed hela kanten du virkat.
Jag virkade 1 varv fm utmed överkanten på sjalen men inte nödvändigt.
Om du gör det tänk bara på att inte virka fasta maskorna för stramt.
 
Fäst trådarna och spraya sjalen med lite ljummet vatten, sträck ut och låt plantorka.
Nu har du en mjuk och gosig Videsjal att svepa in dig i när hösten kommer.
 
Lycka till Birgitta.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Struktur.                                                           Stolpgrupper.
 Mysigt omringad...                                                 Här syns den härliga levande strukturen.
 
 
 
 
#1 - - Gunsan:

Värmer själ och hjärta, kanon!