Kortkorta rundstickor

Rundstickor på 23 cm.... fungerar det?
Under flera års tid händer det att stickerskor frågar oss om vi har korta rundstickor för vantar och sockor.
Jag har varit lite tveksam och tänkt att det bara är en tillfällig fluga.
Så korta rundstickor kan ju inte gå att sticka med, inte med mina "stora" händer.....
 
När jag var i Japan i december, och gav work-shops, var det en deltagare som frågade om hon fick använda sina egna stickor när hon skulle sticka muddar med ölandsmönster.
 
   - Javisst, det går bra att använda vilka stickor man vill själv.
Snabbt satte den flinka japanskan att sticka sina muddar, dubbelt så snabbt som de andra i gruppen.
Hon hade egna rundstickor som mätte 23 cm.
När work-shopen var över, frågade jag henne om jag fick köpa hennes rundstickor, och då gav hon mig sina stickor som en present.
När jag kom hem testade jag dem, för jag var en aningen skeptisk.
Nu är jag inte skeptisk längre, de är så roliga och behändiga att sticka med.
 

Ullcentrum har skickat efter fler kortkorta rundstickor och tagit in i sortimentet.
 
Så här ser det ut när jag stickar på dem:
 

Stickorna finns på Ullcentrums web-shop, de kommer i nästa vecka till Kalmar, och vi tar med dem till Syfestivalerna.
 
Ann
#1 - - Ingegerd rova:

Hej!
Säljer ni korta rundstickor?
Iså fall vill jag gärna köpa.
kan ni höra av er via mail om pris
och var jag betalar.
MVH Ingegerd Rova

Svar: Hej Ingegerd! Tack för att du hör av dej till oss. Jag mailar dej om vad vi har. /Annsofie
Ullcentrum Öland

#2 - - Monica:

Hej, jag har fått ett par såna här korta stickor och har garn från er men jag har aldrig stickat strumpor för jag gillar inte att hålla på med så många stickor - har ni något mönster jag kan använda? Jag googlar som besatt och har inte hittat så mycket om just dessa stickor när jag hittade er sida. Mvh Monica

Svar: Hej Monica! Våra korta strumpstickor tycker många är smidigare än de klassiska långa. Här finns ett mönster för raggsockor som du kan använda dina korta stickor till.http://ullcentrum.blogg.se/2014/december/raggsockar-i-ren-ull.html
Lycka till! /Annsofie
Ullcentrum Öland

#3 - - Ina:

Hej! Jag blir förtjust över de korta sockstickorna. Kan man köpa dem?

Svar: Hej, stickorna finns att köpa hos Ullcentrum i Löttorp, och i web shopen. Storlekarna är lite utplockade för tillfället. Det kommer in mer stickor i oktober. Mvh Ann
Ullcentrum Öland

#4 - - Gunsan:

Jag är intresserad av de korta rundstickorna på 23 cm.
Är det en kort och en lite längre sida på själva metallstickorna eller är båda lika långa?

Svar: Båda är lika långa.
Ullcentrum Öland