Fårkoftan

Vår svenska sommar är härlig. Och lite kylig ibland. Jag tycker om koftor och jag tycker om får, men hittade inget mönster som passade med vad jag hade tänkt mej. Jag studerade några olika koftmönster och lånade lite här och lite där, och så här blev min fårkofta.
 
 
 
 
 
Jag stickade med 3-trådigt vitt ullgarn och rundstickor nr 4. Fåren är i mellangrått och antracitgrått. Koftan är stickad runt som en tröja med "klippmaskor" fram. När tröjan var klar och uppklippt plockade jag upp maskor och stickade kanterna efteråt. 
 
Tyvärr så kan jag inte dela med mej av mönstret eftersom jag inte gjorde några anteckningar, men det var roligt att hitta på själv och prova sej fram. Sticka en provlapp med det garnet och de stickorna som du vill använda. Mät hur många maskor det går på 10 cm på din provlapp. Mät nu på en kofta som passar dej och räkna ut hur många maskor du ska lägga upp för att få rätt vidd.
 
Våga prova dej fram och låt det ta tid, för du kommer att lära dej mycket av att försöka själv. Även om man inte är designer så kan man om man vill. 
 
Hälsningar
Annsofie
#1 - - gunilla k:

Vilken fin kofta du har stickat.

Svar: Tack Gunilla! /Annsofie
Ullcentrum Öland