En sjal i färgen orangegrönlila


För att se hur den nya färgen orangegrönlila blir när den är uppstickad, tog jag en härva,
100 gram, och stickade en trekantsjal.
En härva räckte till hela den här sjalen. Fast den blev inte så väldigt stor förstås.
 
 
Karin tyckte om sjalen, och man kan bära den lite som man vill.
Stickor är nummer 5.
Först stickade jag på raka stickor, 20 cm långa, och när det närmade sig 100 maskor på stickorna bytte jag till rundstickor och stickade fram och tillbaka på dem.
En markeringsring är också bra att ha.
 
MÖNSTER
 

Ökningsrapport: *omslag, rm, omslag, rm (=mittenmaska), omslag, rm, omslag*

Ökn = ökningsmaska = sticka 1 rm i främre maskbågen, och sticka  1 m i den bakre mb på samma maska

 

Lägg upp 5 maskor.

Varv 1: Sticka km, 3 rm, km

Varv 2: km, *-*, km = 9 m

Varv 3: km, 7 rm, km

Varv 4: km, ökn, 1 rm, *-*, 1 rm, ökn, km = 15 m

Varv 5: km, 4 rm, 5 am, 4 rm, km

Varv 6: km, 5 rm, *-*, 5 rm, km = 19 m

Varv 7: km, 4 rm, 9 am, 4 rm, km

Varv 8: km, ökn, 6 rm, *-*, 6 rm, ökn, km = 25 m

Varv 7: km, 4 rm, 15 am, 4 rm, km

 

Sätt markeringsringen runt mittenmaskan, och låt ringen flytta med uppåt, för att lättare se var mittenmaskan är.

Fortsätt att öka på samma sätt, alla jämna varv är ökningsvarv, de ökar varannan gång med 4 maskor per varv, och varannan gång 6 maskor per varv.

Ökningen ute i kanterna görs vart fjärde varv, dvs vartannat varv på rätsidevarvet.

Om man skulle glömma sig, och antingen missa något varv i sidan eller göra någon ökning för mycket i sidan är försumbart.

De udda varven är avigsidan, och stickas så här: km, 4 rm, aviga maskor……, 4 rm, km

När ca 15 gram återstår, övergå till att sticka rätstickning, dvs även avigsidan stickas med räta maskor, förutom de tre mittmaskorna stickas aviga m.

Sticka så långt att det räcker till avmaskingsvarvet, maska av.

Lägg sjalen i hett vatten, tova lite lätt, krama ur och låt torka.

 
Ann
#1 - - Anna:

Hej

Gillar den här sjalen väldigt mycket, men jag får inte ihop det i mitt huvudet när jag läser beskrivningen. Jag får fler maskor emellan kantm, 4 räta, omsl, rät, omsl. vidare till slutet. Men om jag gör som det står, så får jag det inte ihop det. Vad kan det vara för fel jag gör??

Tacksam för hjälpen med mitt problem och för svaret

Anna

Svar: Hej, tack för din uppmärksamhet. Det var fel på varv 6, och det är rättat nu. Det ska vara km, 5 räta, *-*, 5 räta, km. Vänliga hälsningar Ann
None None

#2 - - Annica Svensson:

Tack så mycket för mönstret
Din sjal vart superfin :)
Måste bara prova att göra en har aldrig gjort en sjal som är trekantig så det kanske är dags :)