Tofflor i förgarn och 3tr garn

 
Karin har gjort en egen variant på ett klassiskt toffelmönster.
Hon har valt Ullcentrums tretrådiga ullgarn, färg grön, och mellantjockt förgarn i färg Lime.
Stickor nr 7.

Lägg upp 28 m.

Sätt en markör efter 22 m sett från rätsidan (6 m = tå).

Sticka sedan räta fram och tillbaka på st (varv 1 = rätsidan), men på vart 4:e varv (dvs på vartannat varv från rätsidan) vänds det före markören så att det stickas färre varv över tån.

OBS! För varje gång det vänds mitt på st, stramas tråden åt lite extra innan det fortsätts så att det inte blir hål.

Fortsätt så fram och tillbaka tills arb mäter 10 cm.

På nästa v från rätsidan avmaska de första 14 m = m kvar på st.

Fortsätt som tidigare fram och tillbaka över dessa m tills det har stickats ca 2 cm efter de avm m (mätt på det bredaste).

Lägg sedan upp 14 nya m i slutet på nästa v på avigsidan = 28 m.

Fortsätt fram och tillbaka som innan tills arb mäter 10 cm från där det lades upp nya m, maska av löst.

Plocka upp maskor runt fothålet, 26 maskor (minska 2 m i mitten längst fram), sticka rätstickning i 3 varv, maska av.

 

    Montering:

Dra en tråd genom yttersta ledd i varje m på tån, dra åt och fäst tråden noga.

Börja ytterst på tån och sy ihop toffeln under foten och sedan upp bak på hälen – sy kant i kant i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir för tjock.

Fäst tråden noga. Sticka en toffel till.

 

Ann

#1 - - ingalill jakobsson:

Hej jag var på mässan i fredags ni hade en vante som såg ut som en ryamatta inuti och jag fattde som
mönster och hur man stickar det skulle finnas på er blogg men jag kan int hitta det HJÄLP.VÄNLIGEN INGALILL

Svar: Hej, i inlägget den 12 februari "Nöten är knäckt!" beskrivs hur vanten görs. Vi, dvs Karin, håller på och sticker en till vante, och då kommer mönstret att beskrivas en gång till, lite mer sammanfattande. Mvh Ann
None None

#2 - - Eva Jönsson:

Vad är förgarn för ett garn. Säljer ni? Kan man använda annat?

Svar: Förgarn är egentligen kardflor som är upprullat som sträng. Förgarn ska vidare till spinnmaskinen. Förgarn finns att köpa i garnbutiker som säljer Ullcentrums garn eller på Ullcentrums web. Mvh Ann
None None

#3 - - Johanna:

Hej! Jag skulle kalla mig både nybörjare och självupplärd vad gäller stickning, men de här tofflorna ser fantastiska ut och är precis vad jag söker, så jag tänkte ge dem ett försök.

Jag undrar hur mycket av varje garn som behövs. Dessutom är jag inte helt bekant med de begrepp som finns i stickbeskrivningar. Vad betyder t ex arb?

Mvh Johanna