Over Size tröja


För en månad skickade jag garn och ett mönster jag skrivit ihop på en ponchotröja till stickerskan Marianne Grip
Tanken var att det skulle bli en viggstickad poncho. Jag hade inte tagit mig tid att se hur andra formulerar viggstickning, principen kändes enkel och självklar för mig. Jag stickade en liten provlapp för att se att viggarna blev bra.
Marianne ringde när hon fått garnet och frågade hur jag tänkt mig, och det är inte så lätt att förklara på telefon, jag förstod inte riktigt vad det var hon inte förstod.
Marianne tröttnade på att inte förstå så hon gjorde sin egen variant på mönster.
Det blev inga viggar, men det blev ett sött och dekorativt randmönster istället.
För övrigt blev den stora tröjan som jag tänkt mig.
Här kommer mönster på Mariannes version:
 

Garn: Ullcentrums tvåtrådiga ullgarn, färgen på bilden är jeansblå melerad

Stickor: nr 4

Garnåtgång: 400 gram

Bredd: 80 cm, längd: 64 cm

 

Om mindre eller större storlek önskas, kan man minska eller öka antal uppläggningsmaskor med

32 maskor.

 

Bakstycke.

Lägg upp 160 maskor.

Sticka de fem första varven rätstickning.

Räta varv: km, *15 rm, 1 omslag, 15 rm, 2 m tills* upprepa *-*, sluta med 15 rm, 1 km

Aviga varv: 1 km, 3 rm, 12 am, *(sticka omslaget tillsammans med nästa maska avigt), 15 am, omslag, 15 am*, upprepa *-*, .... sluta med 3 rm, km.

Sticka varv 1 och 2 tills arbetet mäter 45 cm.

Lägg ut i var sida 32 nya maskor.

Sticka 19 cm till, och arbetet mäter 64 cm.

Maska av.

Framstycke.

Sticka lika som bakstycket tills arbetet mäter 55 cm.

Nu minskas för halshål, och var sida stickas för sig.

Maska av de mittersta 20 m, sticka nu heller inte omslaget och hoptagningen närmast halshålet. Minska ytterligare i var sida 4,3,2,1,1,1.

Sticka tills framstycket mäter 64 cm.

Gör andra sidan om halsen.

Sy ihop ponchon uppe vid axlarna, under ärmarna, och sidorna.

Virka runt halshålet, på framsidan 2 varv fasta maskor, och på baksidan 1 varv smygmaskor.

Tänk på att hålla in virkningen så att halshålet inte blir för stort, virka gärna ihop 2 till 1 m.

Lägg den färdiga stortröjan i hett vatten, centrifugera och torka. Ångstryk med hög ånga och värme.

 

        Rolig sommarstickning önskar

Ann