Rutig halvvante

De grå garnerna spunna av pälsull/gotlandsull spelar vackert mot varandra, när man
lägger de olika nyanserna ihop.
Ljusgrått, mellangrått, mörkgrått.
Jag tänkte ge mig på att sticka med fyra färger, det var länge sedan, senast var när jag
stickade hönsestrikk tiden 70-80 talet.
Strumpstickor 13 cm, nr 2½, tvåtrådigt ullgarn.
Lägg upp 56 m med mörkgrått, sticka första varvet resår, 1 rm, 1 am.
Uppläggningen gjordes med Läckebytekniken, det blir en bra kant.
 
        Övergå sedan till mönster enligt diagram.
Efter 33 mönstervarv, sätt i en tråd i avvikande färg över 9 m.
För dig som inte har stickat vantar tidigare, sticka 1 m enligt diagram, sticka 9 m
med den avvikande färgen, för över tillbaka de nya maskorna till vänstersticka,
och sticka ovanpå den avvikande färgen de maskor som ska vara enligt diagram.
Till vänstervante sticka 4 m, tumhål 9 m, 1m på stickan.
Sticka cirka 12 varv till, så att en rapport avslutas.
Behåll det mörkgrå garnet, och sticka resår, och samtidigt minska med 12 m under varvet,
det vill säga 3 m per sticka.
Maska av i resår.
Plocka ut den avvikande tråden från tumhålet, och fånga försiktigt upp maskorna, samt plocka
upp extramaskor i sidorna, så att det blir 19 m till tummen.
Sticka tummen på 3 stickor i 12 varv. De sista varven kan man minska lite jämnt fördelat,
2-3 m per varv, så att tumöppningen inte blir så stor.
Den halvvanten som visas på bilden blev tummen lite för stor i mitt tycke, den är stickad
med 23 m.
Det var inte helt lätt att sticka mönster med många trådar, garnet ville gärna dra ihop sig på
baksidan och strama in. Man fick verkligen tänka på att hålla ut trådarna på baksidan.
Det blir också tjockt att sticka med fler trådar, alla trådar på baksidan bildar ett extralager.
Efter stickningen åkte halvvanten ner i hett vatten och gnuggades på ytan.
Halvvanten blev riktigt mjuk och värmande.
 
Hälsningar
Ann
#1 - - farmoranka:

superfina Ska försöka mig på dom till mig själv :)