Tema - Hållbar garderob, del 5

Hej!

Julen kommer och överrumplar en i ilfart och sedan försvinner den lika fort igen. Nu har vi ett nytt år som jag hoppas kommer bli bra på alla sätt och vis för oss alla.
Förra veckan ventilerade jag lite tankar om syntetmaterial. Det är ett ämne som det finns mycket att diskutera kring. Många har bestämda åsikter och andra struntar fullkomligt i vad för material som de använder. Med den utveckling som vi har tror jag bestämt att en förändring måste ske någonstans. Men frågan är var.

Under mellandagarna testade jag på att slöjda i skinn och göra sameslöjd. För en hållbar garderob ska ju även innehålla smycken och väskor som är hållbara, inte tappar formen och framför allt som man inte tröttnar på. Jag tar ofta på mig ett tenntrådsarmband som jag fick i tidiga tonåren. Det senaste året har jag provat på att göra egna tenntrådsarmband med gott resultat. Därför var det inte långt bort att jag skulle prova på att göra väskor med tenntrådsbroderi.

Här ser ni resultatet av mitt slit. Denna väska passar mig och min stil. Axelbandet är måttanpassat till mig.

När jag nu gjort en väska i skinn så var jag självklart tvungen att googla det där med skinn och fundera över hur miljövänligt mitt materialval var. Jag blev förvånad över att det inte var riktigt så bra som jag trodde. Visst det är bra att välja skinn istället för syntet men garvningen av skinnet är inte alltid den bästa. Det finns två vanliga typer av garvning; kromgarvat och naturgarvat. Att föredra alla gånger är naturgarvat då krom kan orsaka stora skador på natur och människor. Fastän skinnet är naturgarvat så finns det brister även i den sortens beredning. Fördelen med skinn är att det är slitstarkt och att det åldras med "värdighet" om man sköter det på rätt sätt. Tag hand om dina skinnprodukter och vårda dem med naturliga fetter så de kan leva i många långa år. Ett långsiktigt tänk är ett hållbart tänk.

Min tenntrådsväska är iallafall en dyrgrip i min garderob och jag kommer bära den stolt under många år framöver. Att göra något stort i skinn var nytt för mig. Det var väldigt kul och utmanande. Vi får väl se vart denna nyfunna kunskap leder.

Gott nytt år!
//Christin