En virkad halsduk i Linnea

Jag är nästan färdig med ett mellanprojekt: en virkad halsduk i lingarnet Linnea. Jag blev så förälskad i detta mönster som ger en mjuk och samtidigt inte för gles halsduk. Jag virkar med nål nr 3, det kan ju skilja ganska mycket mellan oss virkare så gör en provlapp för att se om virkningen blir lagom fast, annars är det bara att byta storlek på virknålen tills det passar.

Jag lade upp 41 m med virkad uppläggning:
 
Virka 2lm, gör en stolpe med nedtag i den första lm


Gör en till st nu med nedtag runt den förra st. Fortsätt så tills du har så många maskor som du vill ha. Det blir lite som när man lägger upp för stickning genom att sticka upp fler maskor. Det blir en kant med en maskkedja som man kan fortsätta att virka på.

Denna uppläggning är absolut inte stram - tvärtom. Den kan användas när man virkar toppar eller annat då man inte vill att det ska strama. Den blir lite kraftigare än vanlig uppläggning med lm-kedja.

Mönster till halsduken:

Varv 1:Börja varvet med två lm och virka st hela varvet ut. (40m +de första lm)
Varv 2: Börja med två lm, fm md nedtag efter den tredje st ( då har jag inte räknat med de första två lm) på förra varvet. *2lm, fm med nedtag efter tre st* upprepa 11 ggr, 2lm fm med nedtag i den lm-kedjan från förra varvet.
Varv 3:Börja med 2lm, tre st i förra varvets lm hela varvet ut.
Upprepa varv 2 och 3.


Nu måste jag fortsätta och se hur lång den blir på ett nystan (100gr) av Linnea.
Vi hörs,
Monica
#1 - - a-k:

Vilken fin :-)