Ett till projekt färdigt!!

Det kanske var någon som tänkte att jag hade glömt bort min virkade lila topp i Linnea? Men icke, nu är den färdig!! Och jag tycker så mycket om den. Kommer att använda den med en långärmade tröja under nu på vintern. På sommaren går det nog med bara toppen, eller med ett linne under om det syns igenom för mycket. Men nu är det kallt så nu blir det långärmat under.
Toppen är virkad uppifrån och ner i ett stycke.


Jag lade upp 84 maskor. Vänd varvet med tre maskor och virka stolpar hela första varvet. 84 maskor. Nästa varv: gör stolpgrupper i varannan maska.
Ökningarna i oket blev helt naturligt när jag ökade stolpgrupperna från: 2 stolpar, 1lm 2 stolpar i tre varv till 3 stolpar, 1 lm, 3 stolpar i 5 varv till 4 stolpar, 1lm, 4 stolpar i 5 varv. Ärmarnas maskor lät jag vara på det 10de varvet. Jag lämnade 8 stolpgrupper, det passade för mig, men prova så det blir rätt för dig. Jag lade upp 18 lm under ärmen och följande varv blev det 6 stolpgrupper under ärmen. Prova vad som passar dig.
Sedan virkade jag fyra stolpvarv och ett mönstervarv tills den blev så lång som jag ville. Mönstervarv: 1 st 1 lm 1 st i samma maska, hoppa över två maskor, 1 st 1lm 1 st i samma maska etc.

God virklust,
Monica