Linbolero

Nu har jag gjort färdigt boleron som jag började sticka för ett tag sen. Jag använde det vita Linnea garnet från Ullcentrum. Mönsterstickningen tog jag från en sjal  det är ett bladmönster som jag tycker är mycket fint. Jag lade upp 87 maskor, mönstret är över 11 m, alltså blev det 7 upprepningar av mönstret plus 3 extra maskor ( 1 på ena sidan och 2 på den andra). Det går bra med vilken mönsterstickning som helst, välj ditt favoritmönster!!! Bredden på stickningen är ca 24 cm.
Jag stickade en rak bit som blev 1m lång, sedan sydde jag ihop den ca 10 cm på långsidan från ändarna. I mitten lämnade jag en öppning som var 70 cm. Jag virkade två varv med stolpar runt ärmarna och runt halshålet. Färdigt!

Baksidan ser ut så här:

Och framsidan så här:

Det gick åt lite mindre än 2 hg garn. Den värmer så bra över axlar och skuldror, precis lagom mycket utan att bli för varm. Jag kommer nog att använda den i sommar också.

Monica