Kroka pulsvärmare

Nu har Karin visat hur man krokar pulsvärmare. Det var superenkelt och roligt.
Vi hade med ett par pulsvärmare i förgarn på Syfestivalen i Kista och Borås i höstas som Karin gjort.
Karin hade krokat med tunt förgarn, enkelt, med nål nummer 5. Hon la upp 30 maskor, krokade ca 13 cm, maskade av och sydde ihop pulsvärmaren i sidsömmen.
Nu visade Karin mig hur man lär sig krokning. Vi hade endast nål nummer 7 hemma, och till den valde jag Manos handspunna Wool clàsica.
Krokning är en typ av virkning som teknik. Skillnaden är att det ena varvet är ett ökningsvarv, man skapar nya maskor. Det andra varvet minskar man ned, liknande avmaskning.
Jag la upp, som att virka luftmaskor, 24 maskor + 1 vändmaska = 25 maskor.
Första varvet plockade jag upp en ny maska i varje maskbåge från uppläggningen. Börja i näst sista luftmaskan. Stick in nålen i maskbågen, gör ett omslag runt nålen, och dra igenom.
Behåll alla upplockade maskor på kroknålen.


När första ökningsvarvet var slut, hade jag 24 maskor på nålen. Man vänder inte utan nu ska man backa.
Som kantmaska, gör ett omslag runt nålen och dra en maska igenom första maskan (luftmaska).
*gör ett omslag runt nålen, dra tråden igenom två maskor* upprepa tills det återstår en maska kvar på arbetet.



Ökningsvarven görs nu på följande sätt. Stick ner nålen i det föregående varvets lodräta maskbåge. Lodräta maskan är den långa maskan som går uppåt. Gör ett omslag runt nålen, och skapa en ny maska. Spara alla maskor på kroknålen.





Så här fina blev pulsvärmarna när de blev färdiga. Mjuka och sköna att använda.



Lycka till!

Ann

#1 - - beatrice:

intressant med krokning, har aldrig gjort det, men med bra beskrivning kan jag nu testa. Tack!

#2 - - Guld:

Vilken sida! Fantastiskt! Wow!