Mönsterstickning

Jag har länge velat lära mig lite mer om mönsterstickning men inte riktigt kommit till skott.
Lite lathet med kanske... det är ju smidigt att hålla på med det man kan. 
 
I somras hade jag turen att vara med på en workshop med Johanne Ländin och just mönsterstickning.
Istället för att använda fem strumpstickor eller en runsdsticka - magic loop - stickar man med två rundstickor när man gör vantar, strumpor eller muddar.
Om man tex stickar en mudd med 48 maskor delar man upp arbetet på två rundstickor med 24 maskor på varje. Sedan stickar man var sida för sig och stickorna byter inte plats med varandra.
Garnet löper med runt hela tiden.
Jag tycker att det här sättet är väldigt smidigt och lättare än magic loop.
Jag visar hur man gör för den som är intresserad på våra stickcaféer i Kalmarbutiken.
 
 
 
 
 
Nu kan jag inte sluta göra muddar! Den här Ölandsmudden i Ullcentrums 2-trådiga ullgarn är så rolig att sticka. Garn och mönster finns i våra butiker.
 
Lena i Kalmarbutiken
 
 
#1 - - Maria Ho:

Det där mönstret är så himskanes snyggt! Jag, som inte stickar, virkade ett mobilfodral i det för några år sedan.

#2 - - Ann-Marie Larsson:

Hej,
Jag blev lite nyfiken på det där med två rundstickor och skulle gärna komma på era stickcaféer för en visning men jag bor alldeles för långt bort för det.
Tror du att det är något som skulle kunna förklaras på er hemsida eller det kanske blir för knepigt?
Med vänliga hälsningar
Ann-Marie Larsson

#3 - - Lena:

Så roligt att du blev intresserad - ska se om det går att göra tydligare instruktion.
Hälsningar Lena

#4 - - Ingrid:

Det låter väldigt spännande med 2 rundstickor! Skulle vara så kul att testa ..men säger som någon före mig här, tyvärr kan jag inte komma på stickcaféer :/
Så jättebra om man kunde få en ännu utförligare förklaring! :) <3

Tack på förhand!! ..Vilka tjusiga muddar!!
Med vänlig hälsning/ Ingrid

#5 - - Lena:

Jag har tyvärr inte kunnat göra någon bra instruktion med bilder. Johanne Ländin kommer att finnas på Stockholms Syfestival och kan kanske visa de som har möjlighet att besöka denna.
Hälsningar Lena