Från boken "Babystickning på stickor nr 3"

 
Vi har skickat massor av garner till Marianne Grip, som hon ska sticka med från boken "Babystickning på stickor nr 3".
I förra veckan kom det första paketet från Marianne.
En grå liten kofta i tvåtrådigt ljusgrått ullgarn. Ull är nyttigt för små barn, det blir lagom varmt, ull andas ju, och små barn bör inte bli för varma. Barnet har en bomullstopp under, och ullen blir då mjuk och skön för den lilla.
 
 
Och en rosa tunika i lingarn Linea.
Hanne har sytt ihop de enda sömmarna som fanns att sy, längs med ärmarna på den grå koftan.
Och hon har satt i knappar, på lintunikan är det en knapp bak i ryggen.
De flesta av kläderna i boken, stickas uppifrån och ner.
Det gör det lätt att reglera storleken och det blir inte mycket sömmar som behöver sys ihop.
 
Ann
#1 - - Emma:

Hej! Tack för en jättefin blogg, hittade den via Ullcentrums webbshop. Det är jätteroligt att se vad andra stickat, vilka färgval som har gjorts etc. Jag har dock en fråga om ett mönster jag hittade på Ullcentrum "Linsjal med påfågelskant". Sjalen, som ju bildar en trekant, stickas först i slätstickning med en ökning i vardera ände och en ökning vid var sida om mittmaskan. Inga konstigheter! Idag skulle jag dock börja med påfågelkanten, och stötte på problem: I mönstret står det att "När arbetet mäter 46 cm mitt bak påbörjas mönsterkanten i påfågelsmönster innanför
kantmaskan och 1 rät maska." Ska jag sluta med ökningarna då? Eller ska det vara Kantmaska, Omslag, 1 Rät och därefter mönstret? Hoppas någon ser och kan hjälpa mig med det här, jag känner ingen som stickar och kan inte så mycket. :)

Svar: Hej,tack för att du tycker om bloggen, och din fråga.
Ökningarna är hela tiden både i mitten och ute i kanterna hela sjalen igenom.
När mönstret börjar fortsätter ökningarna som innan.
Det du skrev är rätt, dvs kantmaska, omslag, 1 rät och därefter mönstret fram till mitten.
Lycka till med stickningen!
Vänliga hälsningar
Ann
None None

#2 - - Emma:

Tack så mycket för hjälpen, det uppskattas verkligen! Nu har jag ytterligare en fråga... Efter mönstervarv 1, kommer jag ju ha ökat två maskor i vardera kant och mitten (på Mönstervarvet och på det räta varvet mellan mönsterupprepningarna). Ska då nästa mönstervarv också påbörjas innanför Kantmaska, Omslag, 1 rät, eller förskjuts mönstret på något sätt? Alltså, ska mönstervarv 2 påbörjas "längre in" (typ Kantmaska, Omslag, 3 räta, och sedan mönstret)? Det är kanske självklart för mer erfarna stickare men jag är helt förvirrad tyvärr.. har fått repa upp ett par gånger redan pga detta.

#3 - - Anette:

Hej! Jag vill jätte gärna ha mönster på den gråa barnkoftan och rosa tunikan.
Kan man få det?

Svar: Hej, de fina mönstren finns i boken "Babystickning på stickor nr 3". Tyvärr får inte Ullcentrum delge mönstren pga lagen om upphovsrätt.
None None