Rödsvart rundkrokad mössa



Rundkrokning är verkligen roligt och går fort. Jag valde här tretrådigt ullgarn, rödmelerad och svart, och rundkroknål nr 7.
Lägg upp med dubbelt garn 70 m, den röda tråden blev den jag plockade maskor med, och den svarta maskade av med. Jag krokade nästan 20 cm, och sedan minskade på fyra ställen, och la minskningarna ovanpå varandra så att det blev fina ränder. Mössan blev lite toppig, eftersom jag krokade till det blev 15 m kvar. Om man önskar en rundare topp, slutar man av tidigare, och snörper in toppen.
Mössan kändes stor när den var färdig, både på bredden och på höjden. Då fick den följa med i tvätten, en fintvätt 30 grader. Ut kom en härligt tovad mössa, absolut vindtät.


Ann

#1 - - maria:

Hej! Jag såg denna superfina mössa på symässan i Älvsjö, så jag köpte alla delar jag behöver :-) nu undrar jag bara, när det står "lägg upp med dubbelt garn" menas att man lägger upp med båda färgerna, eller dubbelt av den en, exv svart, och isf fortsätter man med dubbelt garn genom hela? Tack på förhand för tips till en novis på krokning.

#2 - - Ann:

Till Maria,

Man lägger upp med de båda färgerna tillsammans, i det här fallet en röd och en svart tråd.

Det blir en stadigare kant, samt att man fäster in trådarna på ett bra sätt.

Lycka till med krokningen,

Ann