Kroka dina egna sulor



Ullsulor i skor, stövlar och kängor är behagligt och varmt, och fötterna andas.
Här kan du enkelt göra dig dina egna ullsulor.
Till de här sulorna valde jag tjockt förgarn i färgen Karamell klar.
Det går lika bra med tunt förgarn, fast dubbelt. När man arbetar med förgarn är det lättast om man tar garnänden inifrån nystanet.
Kroknål nummer 7.
Jag la upp 44 maskor, men man kan gott göra bredare, upp till 50-60 m, eftersom vid tovningen/filtningen krympte plattan mest på bredden.
Nystanet vägde 104 gram, och jag gjorde så långt garnet räckte. Sista varvet slutade jag av med virkade fasta maskor i 3 tr ullgarn, och början virkade jag på i efterhand också en kant. Det var för att kanten inte skulle rulla in sig vid tovningen.
Den här gången var jag lite feg vid tovningen, och la in plattan ensam i tvättmaskinen, syntettvätt 30 grader.
Tovningen kunde varit lite hårdare, antingen högre temperatur eller ihop med annan tvätt som bankar på.



Sedan så skär man eller klipper ut sulor ur den tovade plattan.
Jag fuskade och stansade ut sulorna från vår stansmaskin.
Av restbitarna räckte det till hjärtan och droppar. De kan man trä en tråd i, att hänga i julgranen, eller sätta i nyckelringar.



Ann

#1 - - Eva:

Å vilken bra idé!