Lin i vågor


Jag har virkat färdigt bakstycket till en lintopp i vågor. Det är roligt och går fort. 7 st, sedan st lm st i samma maska, 7 st, virka ihop tre st upprepa hela varvet. I början och i slutet av varvet får man virka ihop två maskor.
Jag använder Linnea och virknål nr 3. Jag lade upp 5x18 (mönsterupprepningar) + 14 (kantmönster på vänstersida) +2 (de första 2lm räknas som första stolpen)= 99. Detta blir lagom till en strl L, Ca 50 cm för bakstycket. Det är en tajt topp som kommer att töja sig. Sedan virkade jag upp till ärmhålen, ca 37 cm, där jag hoppade över 18 maskor i kanten på var sida. Jag fortsatte att virka 22 cm till därefter fortsatte jag med de yttersta mönsterrapporterna på varje sida tre varv.

Nu är jag igång med framsidan och vi får se hur det blir med halslinningen. Nu tänker jag att virka runt halslinningen med fasta maskor, med vad som helst kan hända.

Jag kommer att virka en liten, rak ärm.
Tills vidare,
ha en trevlig virkstund i hammocken!!
Monica