Mormorsrutor och annat

Hej i vintertider!
Har börjat att virka mormorsrutor och andra rutor i det jeansblå tvåtrådiga ullgarnet. Den andra sortens rutor börjar man första varvet som på en mormorsruta med 3lm(första stolpen), 2st, X 3lm, 3 st X upprepa mellan X och X 3 gånger, 3 lm och avsluta med sm i den andra lm.
Varv 2: 3lm, 2st, 2 st i luftmaskbågen 3 lm, X 2 st i luftmaskbågen, 3 st, 2 st i luftmaskbågen, 3 lmX upprepa mellan X 3 gånger, avsluta med en sm i 2a lm.
På så sätt fortsätter man att öka fyra m i hörnen.
Jag virkar mormorsrutorna och de andra rutorna i fem varv.



Har inte bestämt mig än vad det ska bli. En tanke är en kofta till mig själv, en annan är ett lapptäcke till barnbarnet. Vi får väl se.
Se hur läckert det blir med de olika färgskiftningarna i garnet. Varje ruta skiljer sig rejält från varandra, vilket ger liv till virkningen tycker jag.

Mormorsrutorna blir en aning större än de andra, men det håller jag in när jag virkar ihop dem. När jag nu har sytt ihop 5X4 rutor så kan det antingen bli ryggen på en kofta eller början till ett lapptäcke.



Vi får se, vi får se, fortsättning följer...
Monica