ÄPPELDAGEN.

Idag är det äppeldagen och det känns att hösten är kommen.
Träden börjar skifta färg och det är så underbart vackert ute i vår natur.
Lite tidigt att börja med vantar , enligt mig....jag har hundar,häst och kissekatter.
Jag tillbringar mycket tid utomhus,och vad är bättre än ullplaggen.
För att ha fingrarna lite fria med hundkoppel,eller tyglarna när jag sitter på hästryggen, och ändå vara varm tycker jag att halvvante,eller pulsvärmare är så smidigt och skönt.
 
 
 
Här kommer mönster på virkade sådana vilket du gör på ett par kvällar,och låt färgerna sprudla.
Jag gjorde ett par till Sjalen Vide,lite kul att matcha.
Men du kan göra hur många par som helst efter din smak och färgval.
 
2 tråd ullgarn ca 55gram till ett par.
En liten snutt 2 tråd ullgarn till 2 varv virkad kant på vardera mudd i kontrastfärg.
virknål nr 3,0.
 
 
Börja med att lägga upp: 38 lm small , 42 lm medium , 46 lm large och slut till en ring.
(Var noga med att den inte snurrar sig.)
 
Virka sedan 1 fm i vardera lm varvet runt, sätt en markör i början på varvet.
Virka sedan fm runt en maska i vardera maska, tills du fått den så bred du vill ha den upp till tummens början.
Nu börjar du öka....Ökningsvarv 1. virka 20 fm,i nästa maska virkar du 2 fm i samma,sen en fm i vardera maska varvet ut.
Ökningsvarv 2. 19 fm,2 fm i samma, 2 fm, 2 fm i samma , fm varvet ut.
Ökningsvarv 3. Virka 1 fm i vardera maska varvet ut.
Ökningsvarv 4. Virka 18 fm,2 fm i samma,6 fm,2 fm i samma, fm varvet ut.
Ökningsvarv 5. Virka 1 fm i vardera maska varvet ut.
Ökningsvarv 6. Virka 17 fm, 2 fm i samma,10 fm, 2 fm i samma, fm varvet ut.
Ökningsvarv 7. Virka 14 fm,virka 4 lm och fäst med 1 fm i maska 26, fm varvet ut.
Ökningsvarv 8. virka fm i alla vardera fm inklusive en fm i vardera av de 4 lm,fm varvet ut.
Virka sedan runt i fm tills du når toppen på lillfingret.
Avsluta med att virka ett varv picotter i var 3:dje maska.
Virka sedan fm runt tummen några varv.(smaksak hur långt du vill) 1 fm i vardera maska.
Jag gjorde sedan en liten mormorsrutkant runt nertill på mudden....se Videsjalen.
Det blev* 3 st i samma maska hoppa över 3 maskor,3 st i samma maska * upprepa *-*varvet ut.
Byt färg så du har varannan bottenfärg varannan kontrastfärg.
Fäst trådarna och forma till dom lite när du har dom på,båda är ju lika virkade ingen skillnad på höger eller vänster....Jag sprayade mina lite fuktiga med ljummet vatten och tog på dom,lät dom sedan plantorka lite på fönsterbrädan i höstsolens ljus.
 
 
Härliga hösthälsningar Birgitta.