Skaite-Marias vante

Maria Larsson Märak från fjällgården Skaite i Jokkmokks kommun gjorde mönstret till dessa vackra vantar.
Erika Nordvall Falck har dokumenterat och rekonstruerat Skaite-Marias vante.
 
Britt - som har stickat massor av vantar i skiftande tekniker - hittade beskrivningen på nätet. Eftersom garnet som rekommenderas i mönstret inte finns längre valde Britt Ullcentrums 3-trådiga ullgarn. Vantarna är stickade med stickor nr 2,5 så det blir en väldigt tät och varm vante. 
 
Britt har gjort två par traditionella vantar efter Skaite-Marias mönster
 
 
 
Jag ville testa mönstret och gjorde ett par ändringar. Jag lade upp med grönt och stickade ett varv innan mönstret samt även två varv med grönt innan rutmönstret. Tummen fick också bli grön. Det var ett tag sen som jag stickade med två färger så det blev ganska hårt därför är min vantar något smalare - kunde kanske ha haft fyra maskor till. 
 
Vill man läsa mer om Skaite-Maria samt få beskrivning på vantarna kan man kan läsa på Textilhemslöjd:  http://hemslojd.org/wp-content/uploads/2020/02/skaitemarias-vante.pdf
 
Stickhälsningar från Lena i Kalmar-butiken
#1 - - Anonym:

Så fina.

#2 - - Anonym:

Fina! :-) /Lena i Malmö

#3 - - Marie:

Hej!
Jättefina vantar du har stickat.
Jag har börjat och sticka dessa vantar,
En liten fråga om mudden stickade du 13v=4cm dina vantar/mudden ser lite längre ut?
Tacksamn för ett svar av dej om detta.
Mvh Marie.

#4 - - Lena:

Tack - vad roligt att du stickar vantarna. Det stämmer att min mudd är något längre - 16 varv tyckte jag blev lagom.
Lycka till! Mvh Lena