Sittdyna Sol och Himmel med lite Snö

Nu när det blir riktigt kallt är en sittdyna oumbärlig.
Allra helst att lägga på ett kallt bilsäte, det tar ett tag innan sätesvärmaren kommer upp i temperatur.
Att virka med Lovikka går både fort, är roligt och fint blir det.
Färger är
Lejongul på vit 100 gram
Himmelsblå  100 gram
Vit  50 gram
Virknål nummer 6.
Lägg upp 5 maskor med den gula färgen slut ihop till en ring med en smygmaska.
Här tänkte jag att mitten ska vara solen.
Virka hela sittdynen med fasta maskor, och tag alltid ned i bakre maskbågen.
Virka första varvet 10 maskor, nästa, 15 m, sedan 20 m - 25 m.
Sedan så satt jag i stickmarkörer, 6 stycken.
Öka därefter 6 maskor per varv, och öka dem inom varje "tårtbit", fast på olika ställen varje gång, så att ökningarna inte hammnar ovanpå varandra. Om arbetet ser ut att bölja sig, virka ett varv utan ökningar.
Randningarna gjorde jag så här:
6 varv solgult i mitten
6 varv himmelsblått
3 varv snövitt
6 varv solgult
6 varv himmelsblått
2 varv snövitt
4 varv solgult (tills garnet tog slut)
3 varv himmelsblått (tills garnet tog slut)
Vid varje färgbyte tog jag av tråden, som sedan fästes.
Lägg sittdynan i fintvätt 40 grader, ihop med annan tvätt.
Nu är dynan fint filtad. Det kan behövas sträckas till när den fortfarande är blöt.
----------
(Sittdynan har ett fel. I början tappade jag räkningen och ökade för mycket. Det gör att den gula solen bullar upp sig. Det ser lite lustigt ut när den ligger platt, men märks inte när man sitter på dynan. Jag tryckte ner bullen så gott det gick för fotograferingen...)
Glad vintervirkning
önskar
Ann