Sittdyna av tjockt förgarn i ny färg!

Nu har vi fyllt på lagret med tjockt förgarn, och vi har även några helt nya färger. Jag som är inbiten stickare bytte ut stickorna mot en virknål och knåpade ihop en fin sittdyna i nya färgen Fuxia.
 
Min härva vägde ca 120 g och när den var slut hade jag en diameter på 68 cm. Jag var lite feg med filtningen och fick köra min sittdyna i tre tvättar i tvättmaskinen innan det blev som jag ville. Nåja, tvättkorgen blev tömd på köpet så det var ju bara bra. Första två tvättarna i 40 grader och tredje gången i 60 grader. Nu är den 45 cm i diameter och har en fin filtad yta. 
Dynan går lätt att rulla ihop och tar ingen plats i fikakorgen eller ryggsäcken när vi ska ut på picknick eller plocka svamp i skogen. Eller för er som har skinnsäten i bilen... minns ni hur det känns en iskall vintermorgon när man sätter sej i bilen, innan värmen har kommit igång? Med min fina sittdyna blir det inga mer iskalla säten. 
Ann bloggade om beskrivningen tidigare i våras, men här kommer den igen:
Virknål: Nr 6
Tjockt förgarn: ca 120 g ger en färdigfiltad diamter på ca 45 cm
Lägg upp 5 lm, slut ihop till en ring. Virka fasta maskor i bakre maskbågen.
Varv 1. *2 fm i var m*
Varv 2. *2 fm i en m, 1 fm*
Varv 3. *2 fm i en m, 2 fm*
Varv 4. *2 fm i en m, 3 fm*
Fortsätt nu att öka fem maskor per varv, ibland kan det behövas öka 6 maskor. För att slippa räkna maskor, placera ut fem markeringsnålar jämnt fördelat. Ökningarna ska inte göras ovanpå varandra, då blir dynan kantig i formen. Ibland ökar du ovanpå en markör, och nästa gång i mitten och sedan i slutet o.s.v. Det är inte så noga utan gå på känn. 
Filta i tvättmaskinen tillsammans med annan tvätt. Resultatet blir olika i olika tvättmaskiner, så prova dej fram. 
Trevlig virkning!
Annsofie
En kommentar publicerat i Tovat, Virkat;
Taggar: filtad sittdyna, förgarn, sittunderlägg, tovad sittdyna, virkat sittunderlägg
#1 - - Gunilla:

Finns den här färgen (Fuxia) i 2- och 3-trådigt också? Kan inte hitta det i webb-butiken.

Svar: Hej Gunilla! Fuxia har vi bara i tjockt förgarn. /Annsofie
Ullcentrum Öland