Montering

Liksom många andra tycker jag inte att det är så kul att sy ihop ett plagg när det är färdigstickat. Vad beror det på? - Det tar så lång tid, tyckte någon. - Det blir inte så fint som man tänkt, var ett annat svar. Jag håller med de båda tillfrågade. Nu har jag "lagt manken till" och verkligen ansträngt mig. Och ja - det tar lite tid men det blev ganska bra och jag är nöjd med min senaste kofta. Sidsömmen syns nästan inte alls.  
 
Avigan
 
Rätan
 
Jag har tittat i "Sticka - detaljer som gör skillnad" av Ulla Engqvist, Hemslöjdens Förlag. På sidorna 89-92 kan man läsa om hur man syr ihop. Man kan även kolla på instruktionsvideor på nätet - ex "Lär dig sy ihop en sidsöm" där Ulla Engqvist själv berättar hur man gör. Här kan ni se den.
När man stickar en kofta tycker jag själv att det är peppande att leta knappar - sen är det roligt att sy dit dem vilket ju är sista momentet! Som jag berättat tidigare så har jag varit med i en knit-along - KAL - här på nätet och stickat en kofta efter egna mått.
 
Så här blev min senaste vintage-kofta modell jul!
 
Garnet är Ullcentrums 2-trådiga ullgarn färg nr 1102 - röd på ljusgrå.
 
Lycka till med stickning och montering -  Lena i Kalmar-butiken
 
#1 - - EvaL8:

Bra jobbat!

#2 - - Birgitta:

Jag tycker också det är tråkigt att sy ihop så jag gör om alla mönster så att jag kan sticka med på rundsticka upp till ärmhålet. Stickar ärmarna på rundsticka magic loop, helst båda på samma gång. Axelsömmarna sätter jag på trådar och stickar sedan ihop. Snyggt och bra tycker jag.