Tröja uppifrån och ner

I höstas stickade jag en tröja uppifrån och ner efter vårt mönster 1553 - som ni ser här. Jag ville testa att sticka med en tråd av Ullcentrums lingarn Linea och en tråd av Ullcentrums en-trådiga ullgarn. Det blev bra och nu har jag gjort en till - dels för att prova en annan färg och för att se hur mycket garn som gick åt.
 
 
Garnerna är ullcentrums en-trådiga svarta ullgarn och Linea färgnr 532 tobak. Det gick åt 2 hg lingarn och ca 1,3 hg av ullgarnet till small. Alla våra garner hittar ni här.
Jag blev nöjd med det två nyanserna tillsammans - svart med mycket liv i. Tycker att det blir "raggsocks-effekt" när nyansskillnaden är för stor.
På den förra tröjan gick jag upp ett halvt sticknr till 4½ men här har jag använt stickor nr 4.
På teststickningen gjorde jag small i halsen och medium den här gången - det är bara att testa sig fram. Det går ju bra att prova när man börjar uppifrån.
 
 
Semesterhälsningar från Lena i Kalmar-butiken
 
 
#1 - - Marie:

Hej!
Jättefin tröja du stickat/båda två,
Du skriver inte vad du har i storlek ?
som du stickat i S och M
Vilken vad då bäst till din storlek?
Mvh Marie

#2 - - Anonym:

Tack! Jag ligger mellan s och m. I mönstret finns tre förslag på storlekar till halsen. Det är bara att prova - lätt att dra över huvudet när man börjar uppifrån. Lycka till! /Lena

#3 - - Marie:

Hej!
Tack för ett svar av dej!
Men har inte fått något svar av dej om stoleken du stickat
Är de S Elller M du stickade tröjorna?
Och vilken var bäst till dej i stolek?Den röda eller svarta?
Jag har som du i stolekarna!
Mvh Marie.

Svar: Hej! Jag har för det mesta small. Den naturfärgade har jag stickat efter minsta halsöppnningen, 88 maskor och den svarta 106 maskor. När man sen kommer ner till armhålet får man prova sig fram. Jag har ca 330 maskor alltså mellan small och medium. Då sitter de som de gör på mig - vill man ha de rymligare fortsätter man att öka. Jag har inte stickat någon röd... Hoppas att det går bra med din tröja. Mvh, Lena
Ullcentrum Öland