Tovade tofflor

Efter flera års tvekande har jag äntligen vågat tova. Jag har dragit mej för att lägga flera timmar och fint garn på något som jag inte har kontroll på när det tovas i tvättmaskinen. Nu är jag väldigt glad över att jag äntligen har gjort det! 
På lilla bilden nedan ser man hur min toffel såg ut innan tovning. Min man skrattade så att tårarna rann när han såg min jättetoffel, men då visste han inte att de skulle krympas rejält. Jag håller med honom, det ser jätteroligt ut!
 
 
 
 
Den lilla blomman har Karin broderat för att ge mej tips på hur jag kan göra. Jag tycker att det var fint med bara en ensam blomma, så det blir inte mer broderat. 
 
Mönster
Färdig storlek: ca 38 men kan justeras.
Garn: 80 g 2-trådigt ullgarn, mörkgrått
Stickor: Raka korta stickor Nr 6 och strumpstickor Nr 6
 
Sticka med dubbelt garn. Arbetet börjar stickas fram och tillbaka bak i hälen som sedan sys ihop. 
 
Lägg upp 35 maskor på raka stickor med dubbelt garn.
Sticka 38 varv slätstickning.
Flytta över arbetet på strumpstickor.
Sticka 20 varv slätstickning.
Minskning för tån
3 rm, 2 rm tills. varvet ut.
1 varv rm
2 rm, 2 tills. varvet ut.
1 varv rm
1 rm, 2 tills. varvet ut.
1 varv räta maskor.
2 tills. varvet ut.
Nu är det 8 maskor kvar. Trä garnet genom maskorna och dra ihop.
Sy ihop hälen och fäst trådarna. 
 
Tovning
Trä en liten plastpåse i varje toffel och fäst med något stygn i tån, mitt på och i hälen så att plastpåsen ligger någorlunda kvar i tvätten. Om man inte gör detta så kan det hända att tofflorna tovar ihop sej så att man inte får i foten. 
Lägg in i tvättmaskinen på fintvättprogrammet 40 grader tillsammans med t ex ett par jeans eller några handdukar. Fintvättprogrammet bearbetar tvätten mer än det vanliga programmet och det är det som gör att tovningen sätter igång. Man behöver inget tvättmedel, men man kan använda lite ulltvättmedel om man vill. 
När jag tog ut mina tofflor efter tvätten så var de för stora, ungefär storlek 42, så jag tvättade dem igen med samma tvättprogram. Ut kom ett par tofflor i storlek 38 som passade mej perfekt! Det hade gått att dra ut dem till storlek 39-40 också om man hade velat. 
Forma tofflorna och låt dem stå och torka.
 
Lycka till!
Annsofie
 
#1 - - Anonym:

Stockade tofflor

#2 - - Anonym:

Stockade tofflor

#3 - - Linda:

Hej!
Vilka fina tofflor! Vilket garn har du använt?

Svar: Ullcentrums tvåtrådiga ullgarn.
Ullcentrum Öland

#4 - - Anonym:

Hej.
Jag förstår inte beskrivningen riktigt: raka korta stickor, är det nån speciell sort?
Och när man ska byta till strumpstickor, ska man dela upp stickningen på 4 stickor?
Mvh Pernilla Heijdenbeck Persson

Svar: Annsofie lade upp med vanliga raka stickor 20 cm långa. Det går också bra med 30 cm. Ja, när man byter till strumpstickor, delas maskorna upp på 4 stickor. Lycka till!
Ullcentrum Öland

#5 - - Mimmi:

Hej! Undrar vad mäter tofflan innan du sätter den i tvättmaskin, bredd och längd?

Svar: Hej, tofflan mätte cirka 45-50 cm innan tvätt.
Ullcentrum Öland