Handledsvärmare av microfärgat garn

Grönt i varma nyanser tycker jag är fint. En av mina små minihärvor med microfärgat garn har blivit ett par sköna handledsvärmare. 
 
 
Jag färgade en liten härva på 20 g som räckte till en bit på mudden, spetsen upptill och den korta tummen. Här kan du se hur färgningen i micron gick till. Det är så roligt och lätt beroendeframkallande!
 
 
Hösten är min favoritårstid, så nu längtar jag efter friska höstvindar så att jag kan börja använda alla härliga handledsvärmare som jag har stickat genom åren.
 
Mönster
Garnåtgång, totalt 30 g av Ullcentrums 2-trådiga garn varav jag använde 20 g melerat och resten enfärgat "Gräsgrönt på mellangrå". 
Stickor: Korta strumpstickor nr 2,5
 
öhpt = överhoptagning: Lyft en maska, sticka en rät maska och dra den lyfta maskan över den stickade maskan. 
 
Lägg upp 48 maskor med melerat garn och fördela på strumpstickorna. 
Sticka 10 cm slätstickning ( 5 cm med melerat garn och 5 cm med enfärgat gräsgrönt)
Sticka in en tråd för tummen över 12 maskor. 
Fortsätt med slätstickning tills arbetet mäter 13 cm från nederkanten.
 
Spetskanten:
Byt till det melerade garnet och fortsätt med spetskanten:
*1 am, 2 rm tills, omsl, 1 rm, omsl, öhpt* Upprepa hela varvet ut.
*1 am, 5 rm* Upprepa hela varvet ut. 
Sticka dessa två varven totalt 5 gånger.
Avmaska. 
 
Tummen:
Plocka upp de 12 maskorna plus två extra maskor (en i varje ände) och fördela på 3 stickor. Sticka ihop de extra maskorna med närmaste maskan innan eller efter för att undvika hål. 
Sticka rätstickning i 5 varv.
Avmaska.
 
Nederkanten
Virka en valfri kant för att undvika att kanten rullar sej. Jag imporviserade med en kant som kallas virkade bågar. Kräftgång blir också stadigt och fint.
 
Trevlig stickning!
Annsofie