Lenas solfjädersjal/cape

I tidigare inlägg har jag stickat en halsduk i solfjädermönstret.
Två längder som sys ihop blir en mindre sjal.
 
 
Nu har jag stickat tre längder till en lite större sjal eller cape om man sätter dit några knappar!
 
 
 
Här är mönstret igen:
 
Mönsterrapporten är delbar med 11
Varv 1: Rätt
Varv 2: Avigt
Varv 3: (2 am tills) 2 ggr (1 omsl, 1 rm) 3 ggr 1 omsl (2 am tills) 2 ggr
Varv 4: Avigt
Upprepa
 
Garnåtgång: 3 hg
Stickor: nr 5
 
 
Jag har gjort tre mönsterrapporter + 6 maskor = 39 maskor
Gör en kant med tre räta maskor i början och slutet av alla varv.
Lyft första maskan och sticka sista maskan avgit = snygg kant.
Börja med att sticka tre räta varv och följ sedan rapporten.
Avsluta med tre räta varv.
Ett hg blir en längd på ca 150 cm. Sticka tre längder och sy ihop till en sjal.
 
 
Häng sjalen över axlarna.
Mät ut var det blir lagom att sätta några knappar.
Sätt nålar på både knapp- och öglesidan så det hamnar rätt.
Virka öglor genom att göra 5 sm.
Virka så många lm som behövs till knappen samt
några sm mellan varje lm-ögla
avsluta med 5 sm, ta av och fäst trådarna.
Sy i knappar på andra sidan.
 
 
 
Virka på samma sätt en ögla mellan skarven på främre längderna.
Sy i en knapp mellan bakre skarven.
 
 
 
Knäpp knapparna och capen sitter på plats!
 
Lycka till från Lena i Kalmar-butiken!
#1 - - Eva:

Jättefin! Well done :o)

#2 - - Lena Hillring:

Tack! :-)

#3 - - Anonym:

Superfin! Jag har beställt garn och ska ha denna som höstprojekt :-) Syr du ihop med samma garn eller med någon tråd? Mvh. Anna-Lena

#4 - - Lena:

Jag syr ihop med samma garn. Lycka till!

#5 - - Lena:

Vad roligt! Jag har sytt ihop med samma garn.
Lycka till!