Färga och spinna garn

Jag har länge velat lära mej spinna och färga garn. Tyvärr så hann jag inte med det på Stickfesten tidigare i somras, så jag frågade min svärfars syster Barbro om hon ville lära mej. Det ville hon, och packade bilen full med två spinnrockar och allehanda attiraljer som behövs. Jag tog med garn och kardflor från Ullcentrum. Barbro har många års erfarenhet och vi hade väldigt roligt en hel dag på svärfars gård.
 
 
Jag fick prova att spinna med kardflor, fårull och hundhår från svärfars ena hund. Tråden gick av lite då och då men jag höll humöret uppe och Barbro hade fint tålamod med sin lite klumpiga men ivriga elev.
 
 
Minns ni känslan när man var 6 år och kom hem till mamma med något man tillverkat på förskolan? Precis så kände jag mej när mitt garn var klart. Ojämnt och ganska tjockt, men OJ så stolt jag var! Det bruna är Ullcentrums kardflor brun finull. Det ljusa är fårull och hundhår blandat. 
 
 
Det tog tid att karda och spinna det här lilla, inte ens 50 g totalt. Jag känner stor respekt för folket förr i tiden som var mer eller mindre tvungna att göra det här jobbet innan man kunde sticka varma kläder till familjen.
 
Vi hann med att färga lite garn också. Vi provade både växtfärgning och Nitors ullfärg som jag tog med från Ullcentrum. Blommorna i grytan är torkad Färgkulla som blev lysande vackert saffransgult. En svamp som vi tror var torkad taggsvamp blev brun-grå. Nitors röda blev klar och fin på både vitt och grått ullgarn. Vi betade med tennsalt i växtfärgningen och ättika i Nitorfärgningen. 
 
 
 
Det här var så roligt så prova själva om ni inte har gjort det redan. En regnig dag på semestern behöver aldrig bli tråkig mer!
 
Hälsningar
Annsofie