Sjal med tappade maskor

Jag har en ny favoritsjal som jag har stickat i Ullcentrums 1-trådiga gråmelerade garn. Den är enkel att sticka och blir fluffig och skön att ha runt halsen både utomhus och inomhus när jag känner mej lite frusen. 
 
 
 
 
Jag gillar våra melerade garner och just denna gråmelerade passar till det mesta. Här kommer beskrivningen om du är sugen på att göra en likadan:
 
Stickad sjal med tappade maskor
 
Stickor nr 5 (rundsticka eller jumperstickor)
Garn 1-trådigt ullgarn, ca 60 gram
 
Öka en maska med ett omslag efter 2 maskor i början av varje varv och i slutet av varje varv när det återstår 2 maskor. 
 
För att få fina kanter: Första maskan stickas rät i bakre maskbågen. Sista maskan lyfts avigt. 
 
Lägg upp 5 maskor.
Sticka 8 varv rätstickning (med ökningar enligt ovan)
Varv 9: *1 rm, omslag* Upprepa * - * hela varvet
Varv 10: *1 rm, släpp 1 m* Upprepa *-* hela varvet ut
 
Upprepa dessa 10 varv tills du tycker att sjalen blir lagom lång men avsluta med 8 varv rätstickning med ökningar innan du avmaskar. Jag gjorde 14 omgångar till min sjal och den blev ca 2 meter lång. Avvaska löst.

Blötlägg sjalen i hett vatten en stund. Centrigugera på högsta varvtalet och stryk den torr med strykjärn på högsta värmen. Vira den runt halsen och njut av din nya härliga sjal!

 

Trevlig stickning!

Annsofie

En kommentar publicerat i Allmänt, Stickat;
Taggar: Sjal med tappade maskor, Stickad sjal, sjal i 1-trådigt ullgarn
#1 - - Kerstin Gimbergsson :

Hej. Vilken härlig sjal. Den blev jag sugen att sticka. En fråga, gör man ökningar även på varv 9 och 10?

Svar: Tack! Nej, ökningarna görs bara på de rätstickade varven. Lycka till, och skicka gärna en bild på din sjal när den är klar!
/Annsofie
None None