VirkPias disktrasor i Linea

 
Att virka disktrasor är roligt och går fort.
Och säga vad man vill, lingarn är det material som suger upp vätska bäst.
Här kommer VirkPias mönster:
 

Disktrasa i lin x3

Linets unika egenskaper att absorbera fukt och sedan torka snabbt gör att den är det bästa naturmaterialet att göra disktrasor av. Det går också att torka riktigt torrt. När trasan behöver tvättas, kan du tvätta den i 60 grader (tumla ej!), alternativt kokas i en kastrull med vatten på spisen. Dessa trasor håller länge…. men när den gjort sitt så kan den slängas på komposten. Detta är väl ändå ett bra alternativ till de vanliga wettexdukarna även om de också kan tvättas och är nedbrytbara?

Till disktrasorna har jag använt mig av Ullcentrums lingarn Linea, och virknål 2,5mm. Garnåtgången är ca 25-30g per trasa.

Tvätta gärna disktrasorna innan första användning för att få dem mjuka och mer effektiva.

 

Våffelvirkad trasa

Storlek ca 19x19cm

Lägg upp 42lm

Varv1: Börja i 4:e maskan från nålen och virka st varvet ut = 40st totalt inkl. vändlm, vänd

Varv2: 3lm, *2 reliefstolpar tagna framifrån, 1st* upprepa *till* varvet ut, vänd

Varv3: 3lm, *1st, 2 reliefstolpar tagna framifrån* upprepa *till* varvet ut, vänd

Upprepa varv 2 och 3 tills disktrasan mäter ca 19cm

Virka sedan 1v med fm runt hela disktrasan. Ta av tråden, fäst lösa trådar.

 

Randig trasa

Storlek ca 20x20cm

Lägg upp 44lm

Varv1: Börja i 4:e maskan från nålen och virka st varvet ut = 42st totalt inkl. vändlm, vänd

Varv2: 2lm, *4 reliefstolpar tagna framifrån, 4 reliefstolpar tagna från avigsidan* upprepa *till* varvet ut, avsluta med 1st i vändlm, vänd

Upprepa varv 2 tills disktrasan mäter ca 20cm

Virka sedan 1v med fm runt hela disktrasan. Ta av tråden, fäst lösa trådar.

 

Vågig trasa

Storlek ca 20x20cm

Lägg upp 53lm

Varv1: Börja i 3:e maskan från nålen, (2st i nästa maska) 2ggr, *(hoppa över 1maska, 1st) 5ggr, hoppa över 1maska, (2st i nästa maska) 6ggr* upprepa *till* avsluta varvet med (2st i nästa maska) 3ggr, vänd

Varv 2: 2lm, 1 reliefstolpe tagen framifrån i varje maska varvet ut, avsluta med 1reliefstolpe runt vändlm, vänd

Varv 3: 2lm, 1st i 1:a maskan, (2st i nästa maska) 2ggr, *(hoppa över 1maska, 1st) 5ggr, hoppa över 1maska, (2st i nästa maska) 6ggr* upprepa *till* avsluta varvet med (2st i nästa maska) 3ggr, hoppa över vändlm, vänd

Upprepa varv 2 och 3 tills disktrasan mäter ca 20 cm

Virka sedan 1v med fm runt hela disktrasan. Ta av tråden, fäst lösa trådar.

 

Glad virkning,

önskar Ann

#1 - - Cecilia Hägg:

Hej!
Nu har jag försökt i flera dagar att få ihop en vågig disktrasa.
Jag får inte till det. Gör jag reliefmaskor i varje stolpe på varv två så har jag inte nog med maskor till varv tre. gör Jag en stolpe mellan varje "ensam stolpe" så får jag för många maskor till varv tre. Vad gör jag för fel, snälla hjälp mig.

#2 - - Anonym:

Våffelvirkad disktrasa: ska jag i båda varven göra reliefstolpar tagna framifrån? Tycker inte att mönstret blir tydligt - ska vart annat varv vara reliefstolpar tagna bakifrån?

Svar: Det ska vara framifrån på varje varv, det tar några varv innan mönstret blir tydligt. Om man skiftar framifrån/bakifrån så blir mönstret slätare.Hälsningar Pia Lindén
Ullcentrum Öland