Rätstickade grytlappar

Jag behövde ett par nya grytlappar och gjorde en inventering bland mina garner.
Tidigare har jag virkat i dubbelt ullgarn men nu ville jag sticka i lin.
Det fick bli oblekt garn som jag tycker är sååå vackert.
Jag hade en härva och några nystan av Ullcentrums lingarn Linea i färgerna 760 och 464.
För att göra dem lite grövre provade jag att ta fler trådar av garnet - det slutade med
sex trådar för att få dem riktigt stabila och så kan de även användas till grytunderlägg!
 
 
 
 
Mönster:
 
Garn: Ullcentrums lingarn Linea
Stickor: nr 5 virknål nr 5
Garnåtgång: ca 1,6 hg till två grytlappar
 
Gör sex små nystan av garnet
Lägg upp 30 m 
Sticka rätstickning - lyft alltid första maskan och sticka sista maskan avig på alla varv
Sticka tills du har en fyrkant - ca 19x19 cm
Maska av och fortsätt att virka i sista maskan, 10 luftmaskor som blir hängaren
Fäst genom att virka smygmaskor längs kanten ända ner till ändarna på arbetet
Ta av garnet och gör en liten fläta  - knyt samman trådarna
 
 
 
 
Lena i Kalmarbutiken
 
#1 - - Susanne:

Jättefina!