Muddar med gula rosor

 
Ett par vårmuddar behövdes.
Det skulle vara ett par muddar som skulle vara varma, men inte för varma.
Lin är ett material som värmer bra när det är kallt, ungefär som silke fungerar.
Och det svalkar när man blir svettig och varm.
Men jag ville inte sticka bara i lin, det har inte rikitgt samma elasticitet som ullen.
Att kombinera ull och lin fungerar utmärkt.
Ullen har en följsam stretch, och linet en vacker glans.
 
Jag valde Ullcentruma tvåtrådiga ullgarn, färg svart, 20 gram,
och lingarn Linea, färg mandel, 20 gram.
Mandelfärgen ger lite uttryck av guld, och det blir en elegant kontrast till det svarta.
 
För att mönstret ska gå jämnt ut, en rapport är delbart med 12, la jag upp 60 maskor.
48 maskor hade blivit för smalt.
Muddarna blev lite stora när de var färdigstickade, men då tovade jag muddarna tufft för hand en stund, och därefter var de alldeles lagom stora.
 
Stickor nummer 2½.
 
Jag la upp med bägge trådarna på klassiskt vis, den gula runt tummen, och den svarta runt pekfingret.
Sticka 3 varv resår med sen svarta färgen, 1 rm, 1 am.
Nu börjar mönstret.
 
 
Sticka 3 varv med rosor.
När flotteringen (den långa tråden på baksidan) är 5 maskor eller fler snos tråden på baksidan.
Avslutning:
Sticka ett varv resår med den svarta tråden, 1 rm, 1 am, och minska 6 m jämnt fördelat under varvet.
Under detta varv, blir det inte fint att sticka en avig maska över en gul maska, då stickas maskan rät, men blir avig nästa varv. För att hålla koll på maskorna rabblade jag 1 rm, 1 am, för mig själv även när maskan stickades rät på det gula.
Nästa varv sticka resår 1 rm, 1 am.
Maska sedan av i resår, 1 rm, 1 am.
 
Lägg muddarna i hett vatten, tova om det behövs.
 
Förnöjsam stickning,
önskar Ann