Konsten att göra ett eget mönster...

När man stickar och virkar finns det ju oändligt mycket mönster att välja bland.
Det finns att köpa, hämta gratis på nätet och låna på biblioteket osv.
Trots detta har jag ändå haft en längtan att göra ett eget mönster - varför kan man undra...
 
Jag hade privilegiet att få komma med på Formex-mässan i januari - en stor designmässa där Ullcentrum medverkar sen 15 år tillbaka.
Formex är en branschmässa inom present, hemtextil, inredning, mode, delikatesser/mat och leksaker.
Jag har aldrig sett så mycket vackert samtidigt!
Det var otroligt inspirerande!
Där fanns fler montrar med garn också samt uppstickade modeller.
 
När jag kom hem satte jag igång med min "Formex-kofta".
Började med att sticka en provlapp  i Ullcentrums 2-trådiga ullgarn.
Något som jag aldrig gör men nu förstår nyttan av... 
Sedan mätte jag på mig själv och utgick från en annan färdig kofta med bra passform.
 
Nu är jag i mål och ganska nöjd... men att räkna ut storlekar för att kunna dela med mig - 
det får bli nästa utmaning!
 
 
 
 
Lena i Kalmarbutiken
#1 - - Veronica Lövgren:

Håller tummarna för att du tar dig an den utmaningen! Din kofta har många av de kvaliteter jag söker - nätt modell, "lagom" med mönster, fint rundad halsringning...
Veronica

#2 - - Susanne Björklund:

Vad duktig du är Lena!
Tycker moster i Älvdalen