Grenverk - Sjalen som blev en poncho

Sjalar kan man inte få för många av och det går ganska fort att sticka. Det är ju så enkelt att förnya sin klädsel med sjalar i olika färger, former och mönster. Vårt senaste sjalmönster Grenverk skickade vi till Marianne tillsammans med en härva 1-trådigt ljusgrått ullgarn. Döm om vår förvåning när vi fick tillbaka en väldigt kort (men fin) sjal. Hm, vad hände här? Jo, i brådskan att få iväg Mariannes paket hade vi råkat lägga i en pyttehärva på 55 g! Marianne undrade säkert också hur vi tänkte... 
 
 
 
 
I vintras köpte jag härligt saffransgult alpackagarn, Artesano 4-Ply. Det har bara blivit liggande men nu visste jag direkt att det skulle bli en Grenverk-sjal. 
 
När Karin kom hit föreslog hon att jag kunde sy ihop sjalen till en lässjal, eller en kort poncho, och det blev jag jättenöjd med! På bilden har jag spetsen bakåt,  men man kan lika gärna vända på den och ha spetsen framåt. 
 
 
 
 
Mariannes sjal av 55 g 1-trådigt ullgarn blev 35 cm bred och ca 70 cm lång på 93 maskor i uppläggningen. Hon använde stickor nr 3,5. Hade hon fått en härva på 100 g så hade längden blivit lagom.
 
Min gula variant blev 42 cm bred och 120 cm lång. Jag la upp 93 maskor och använde 3 härvor (150 g) alpackagarn och korta stickor nr 3. Efter ångstrykning på högsta värme syr man ihop ena kortsidan mot andra långsidan.
 
Här kommer mönstret:

Garn: Ullcentrums 1-trådiga ullgarn, Artesano 4-Ply, Misti Lace, Teetee Elegant, eller BC Baby alpacka
Stickor: nr 3½ eller 3 om du stickar löst som jag gör.
Garnåtgång: 300 (450) 600 meter
Bredd: 24 (38) 52 cm (bredden varierar beroende på vilket garn du väljer)

Lägg upp 60 (93) 126 maskor.
Sticka de 3 första och 3 sista varven rätstickning.
Sticka kanterna: km, rm, ..[mönster].., rm, km
De jämna varven, dvs 2,4,6 osv är stickade från avigsidan, och stickas aviga maskor.
Mönsterrapporten upprepas inom den kraftigare rutan, 11 maskor.
Km = kantmaska = lyft sista maskan avigt, vänd, och sticka första maskan rät i bakre maskbågen.
13104 © Ann Linderhjelm
 

 
 
Trevlig stickning!
/Annsofie
5 kommentarer publicerat i Stickat
Taggar: Mönsterstickad sjal, Stickad poncho, Stickad sjal
#1 - - Vibeke:

smukt mønster. Lidt sjovt at jeg faktisk sidder og strikker sommerbluse i samme mønster - se gruppen Leighton design på facebook.

#2 - - Marie:

Hej!
jAG VILL BARA SÄGA ATT DET STÅR FEL MASKANTAL PÅ DENNA PONCHO/HALSDUK
DETTA SKA DET VARA PÅ MASKANTALET:
62M(95M)128M
SÅ STICKADE JAG 1VARAV MED RÄTA MASKOR,
SEN BÖRJADE JAG MED MÖNSTRET
3RÄTA MÖNSTER 3RÄTA
Mvh Marie.

#3 - - Maria:

Hej!
Undrar om jag gjort något fel, eller om jag inte förstår mönstret.
Jag har stickat efter mönstret för en poncho. Men syr jag ihop kortsida mot långsida blir det väldigt trångt i halsen och den ser väldigt konstig ut.
Mönstret är ju så väldigt fin, och det skulle verkligen passa fint med en poncho..
Med vänlig hälsning Maria

Svar: Hej Maria!Vilka mått har du stickat? Min gula är 43 cm x 120 cm. Då ska det bli som på bilden. Viker du kanterna åt rätt håll?
/Annsofie
Ullcentrum Öland

#4 - - Maria:

Tack för ditt svar!
Min är 57 cm bred. så det är nog därför..
Den är helt enkelt för bred. Får använda den som sjal.
Maria

Svar: Ja, eller kan du sy ihop på samma sätt, fast lämna en liten flik som viks ner som en krage. Den här ponchon är sydd på det sättet:
http://ullcentrum.blogg.se/2015/june/lasponcho-i-lingarn-linea-och-borstad-alpacka.html
/Annsofie
Ullcentrum Öland

#5 - - Maria:

Toppen ide!
Tusen Tack