Farmor Birgits disktrasa

 
 Min farmor är en duktig stickerska och det har blivit många projekt genom åren. Allt från stora plädar till små disktrasor. Även många virkade dukar varav ett antal finns hos mig.
Något som kommit i brevlådan då och då är stickade disktrasor. Jag har tyckt att de var för fina för det och använt dem till grytlappar istället!
Nu har jag lärt mig mönstret och vill gärna dela med mig eftersom det fortfarande frågas efter mönster på disktrasor!
De är väldigt roliga att göra, håller länge och är snygga i köket!
 
 
 
 
Mönster
 
Garn: Ullcentrums lingarn - dubbelt
Stickor: 4 eller 4.5
Garnåtgång: ca 30 gram
 
Lägg upp 4 maskor
Alla varv stickas räta
Sticka 2 m, gör ett omslag och sticka varvet ut 
Upprepa tills det är 44 m - eller önskad storlek
Minska sen genom att sticka 1 m, sticka ihop 2 m, gör ett omslag och sticka ihop 2 m
Fortsätt tills det är 4 m kvar
Maska av och fäst trådarna.
 
Diskhälsningar från Lena i Kalmarbutiken