Lenas solfjädersjal

I boken "Sticka mera" av Paula Hammerskog och Eva Wincent ( ICA bokförlag ) finns många klassiska stickmönster bl.a. ett som heter solfjäder.
Jag har provat några modeller och nu har det blivit en sjal i vårt 2-trådiga ullgarn.
 
 

 
Mönsterrapporten är delbar med 11
Varv 1: Rätt
Varv 2: Avigt
Varv 3: (2 am tills) 2 ggr (1 omsl, 1 rm) 3 ggr 1 omsl (2 am tills) 2 ggr
Varv 4: Avigt
Upprepa
 
Garnåtgång: 1 hg
Stickor: nr 5
 
 
 
Jag har gjort tre mönsterrapporter + 6 maskor = 39 maskor
Gör en kant med tre räta maskor i början och slutet av alla varv.
Börja med att sticka tre räta varv och följ sedan rapporten.
 
 
Sticka till önskad längd - ca 1 hg tycker jag blir lagom.
Avsluta med tre räta varv - maska av och fäst trådarna.
 
Stickhälsningar från Lena i Kalmarbutiken - som har ännu en sjal att byta med! :-)
 
 
#1 - - Marie:

Söt sjal, ännu ett tips till julklapp. Det tackar jag för.

#2 - - Lena:

Tack själv!

#3 - - Marie:

Hej, jag måste fråga. Vet inte om jag gör helt fel eller ej, men jag får inte mönstret att stämma.
Jag kan inte avsluta varvet med 2 am tills 2 ggr, då stämmer det inte med att jag ska 3 r m i kanten. Gör jag fel, eller är det tryckfelsnisse som varit framme? Med 39 maskor kan jag bara göra hoptagningen 1 gång.

#4 - - Lena:

Hej Marie! Tråkigt att det inte stämmer...Mönsterrapporten är på 11 maskor gånger tre = 33 + 3 på varje sida = 39
2 aviga tillsammans blir 2
1 omsl + 1, 3 ggr blir 6
1 omsl 1 gång blir 1
2 am tills blir 2
tillsammans = 11

Hoppas att du får det att stämma nu.
Lycka till!
Lena

#5 - - Marie:

Tack för svar, jag får helt enkelt koncentrera mig ännu mer och prova igen.