Sjal med bucklor


Det här har blivit en sjal till mig själv. Jag önskade mig en extra mjuk sjal som ska värma extra bra,
och ändå vara tunn och smidig.
Sjalen började jag på för drygt ett år sedan.
Det var innan vi hade Misti Lace garnet, för det garnet skulle jag valt nu att virka den i.
Istället hade jag Manos Lace till hands, som innehåller alpacka, silke och lite cashmere.
Väldigt lent och skönt mot halsen.
Jag ville att sjalen skulle vara både tät och luftig på samma gång.
En härva, 50 gram har det gått åt.
Virknål nummer 4½.
 
    
 
Uttrycket ville jag också att det skulle bli lite tredimensionellt, inte platt, utan mer bubbligt.
Sjalen blev över förväntan, elastisk och lite voluminös.
Det var inte lätt att fotografera idag, det har blåst halv storm i byarna hela dagen.
 
MÖNSTER
 
Lägg upp 5 lm (luftmaskor).
Tag ihop till en ring med en sm (smygmaska).
Virka en första stolpgrupp, runt själva bågen: [3 st (stolpar)].
Vänd.
Varv 1. Virka 5 lm, virka nu i den första stolpen en grupp [2 st, 1 fm (fast maska)], sedan 3 lm, en ny grupp i den sista st [1 fm, 2 st], vänd.
Varv 2. Virka 5 lm, virka i den första st [2 st, 1 fm], 3 lm, nu en grupp runt luftmaskorna [fm, 2 st, fm], 3 lm, virka runt lm i kanten [fm, 2 st], vänd.
Varv 3. Virka 5 lm, i den första st [2 st, fm], 3 lm, [fm, 2 st, fm], 3 lm, [fm, 2 st, fm], 3 lm, [fm, 2 st], vänd.
 
Fortsätt nu på samma sätt, mönsterrapporten i sjalen är *3 lm, [fm, 2 st, fm]* och varje varv slutar ... 3 lm, [fm, 2 st] runt lm bågen i sidan, vänd och varje varv börjar 5 lm, [2 st, fm] i första st.
 
Virka så länge garnet räcker.
Garnet tog slut mitt på ett varv, och då fasade jag ner genom att göra de två sista grupperna [4 fm] och den sista [2 fm]. Tag av tråden och fäst.
 
Mönstret gör att sjalen ökar ganska så tvärt, och den kan bli lite långsmal.
Om man önskar en långsammare ökning i sidorna, kan man vända lite regelbundet så här ute i kanten:
Vid början av ett nytt varv - virka 5 lm, och virka den första gruppen  [fm, 2 st, fm] runt den första luftmaskebågen.
Tänk på att göra detta i bägge sidorna, så att sjalen inte blir sned.
 

Förnöjsam virkning,
önskar Ann