Rosa blåklockor


I vintras gjorde vi en liten serie på muddar, stickade i olika spetsmönster.
Ett av mönstren kallas för blåklockor.
Mönstret är fint, och jag tyckte att det borde passa till en sjal.
Tvåtrådigt ullgarn, 200 gram, i färgen Sky Pink skickades till stickerskan Marianne Grip, ihop med ett mönster som jag skrivit ner åt henne.
Stickor nummer 4½.
Sjalen är normalstor, ca 75 cm x 180 cm. Den skulle också göra sig bra om den vore lite större, och då går det åt 300 gram.
 
 
 
MÖNSTER
 

Ökning = 1 m i främre maskbågen och 1 m i den bakre maskbågen

 

Lägg upp 5 m

Sticka km, 3 rm, km

Sticka km, ökning, omslag, rm, omslag, ökning, km

Sticka km, 7 rm, km

Sticka km, ökning, 2 rm, omslag, rm, omslag, 2 rm, ökning km

Sticka km, 11 rm, km

Sticka km, ökning, 4 rm, omslag, rm, omslag, 4 rm, ökning, km

Sticka km, 2 rm, 11 am, 2 rm, km

Sätt nu i en markör runt mittenmaskan på arbetet

Sticka km, ökning, 6 rm, omslag, rm, omslag, 6 rm, ökning, km

Sticka km, 2 rm, 15 am, 2 rm, km

Sticka km, ökning, 8 rm, omslag, rm, omslag, 8 rm, ökning km

Sticka km, 2 rm, 19 am, 2 rm, km

Sticka km, ökning, 10 rm, omslag, rm, omslag, 10 rm, ökning, km

Sticka km, 2 rm, 23 am, 2 rm, km

Sticka km, ökning, 12 rm, omslag, rm, omslag, 12 rm, ökning, km

Sticka km, 2 rm, 27 am, 2 rm, km

Sticka km, ökning, 14 rm, omslag, rm, omslag, 14 rm, ökning, km

Sticka km, 2 rm, 31 am, 2 rm, km

Sticka km, ökning, 16 rm, omslag, rm, omslag, 16 rm, ökning, km

Sticka km, 2 rm, 35 am, 2 rm, km

Sticka km, ökning, 18 rm, omslag, rm, omslag, 18 rm,  ökning, km

Sticka km, 2 rm, 39 am, 2 rm, km

Sticka km, ökning, 1 rm, mönster 19 m, omslag, rm, omslag, mönster 19 m, rm, ökning, km

Sticka km, 2 rm, 43 am, 2 rm, km

Sätt nu markörer på den första maskan i mönsterrapporten, för att hålla koll på när den börjar.

 

 
 

Sticka km, ökning, 2 rm, mönster 19 m, 1 rm, omslag, rm, omslag, 1 rm, mönster 19 m, 2 rm, ökning, km

Sticka km, 2 rm, 47 am, 2 rm, km

Sticka km, ökning, 3 rm, mönster 19 m, 2 rm, omslag, rm, omslag, 2 rm, mönster 19 m, 3 rm, ökning, km….

Fortsätt att sticka på detta sätt, med ökningar i sidan och i mitten.

När det får plats med nya mönsterrapporter, 6 m, lägger man in det i mönstret.

Tänk då på att kantraden (2 m tills, omslag) flyttas ut.

 

Sticka tills sjalen är stor efter önskemål.

Lägg den färdiga sjalen i hett vatten, centrifugera gärna, låt torka.

Ångstryk sedan sjalen med högsta ånga och värme, nu framträder mönstret vackert, och sjalen är mjuk och härlig.

 

Ann
 
#1 - - Eva:

Åh vilken vacker schal, vilka vackra färger på garnet och vilken vacker bild med trädet. Well done :o)

#2 - - Ewa:

Jag har börjat på denna nu men tycker det ser ut som om blommorna blir upp och ner! Är jag knasig eller?

Svar: Du stickar blåklockorna rätt. Man stickar dem upp och ner, och de hamnar rätt när sjalen är färdig. Sjalen börjar uppe vid nacken, och slutar vid nederkanten. Se gärna detaljbilden på samma sjal i entrådigt garn i regnbågsfärg.
None None

#3 - - Ewa:

Men....vad dum jag är! Tack ändå för svaret - alltid lär man sig något nytt!

#4 - - Inga-Lisa:

Jag har idag börjat sticka sjalen,men jag förstår inte riktigt mönstret.Har kommit så långt att jag stickat första mönsterrapporten och kommit till mitten men hur gör jag sedan efter mittmaskan?Börjar jag om från höger eller ?Jag har inte stickat sådant tidigare är nybörjare på mönstestickning.

Svar: Varje mönster rapport ska vara på varje sida om mitten. Varje gång börjar du från höger. Mvh Ann
Ullcentrum Öland

#5 - - Inga-Lisa:

Tack, då hade jag förstått rätt men kände mig osäker.