Poncho med tappade maskor


Ullcentrum låter sticka upp på handstickmaskin ponchos med tappade maskor.
Ponchona görs i två storlekar, den mindre är 40 cm  och den större 50 cm.
 

Speciellt i den enkla gråskalan är ponchona omtyckta
vit
ljusgrå
mellangrå
mörkgrå
brun finull
 
Under flera års tid har många frågat:
- finns det stickbeskrivning?
 
Nu har vi gjort en stickbeskrivning, för er som vill sticka själv en egen användbar finponcho.
 
      Garnåtgång är 400 gram för den mindre, och 500 gram för den större ponchon.
Stickor är nr 4 eller 3½, beroende på handlag.
Rundstickor 80 cm, eller vanliga raka, till fram- och bakstyckena, samt rundsticka 40 cm till kragen.
Det är inte mer maskor än att man kan sticka med 20 cm raka stickor.
 
Hälsningar
Ann
#1 - - Stinta:

Oh, vad fin den är! Och just precis ett sådant mönster som jag letade efter!
Jag undrar om man skulle kunna sticka den i entrådigt om man vill ha en tunn poncho?

Svar: Hej, fick precis samma fråga idag i butiken. Ja det går bra med ett tunt garn. Sticka med stickor nummer 3 eller 2½. Öka på antalet maskor med 12 m, och 6 m till kragen.
None None

#2 - - Stinta:

Tack så mycket för svar! :)
Vet ni även hur många gram det skulle kunna gå åt?

Svar: Ungefär hälften i vikt. Entrådigt garn är dubbelt så långt som tvåtrådigt.
None None

#3 - - Ingrid:

Den var verkligen snygg! Förlåt en dum fråga, var kan man köpa mönstret?? För jag ser det inte här..
Mvh Ingrid

Svar: Hej, du får mönstret gratis när du köper Ullcentrums ullgarn.
None None

#4 - - Margaretha Hedin:

Hej eftersom jag köpte garn förra sommaren undrar jag om jag kan få köpa bara mönstret till ponchon. Mvh margareha

Svar: Så klart. Mönstret mailas till dig på måndag, det kostar inget.
None None

#5 - - ingrid boon:

Hej!
Köpte garn och mönster 1397 på mässan i Borås det skulle vara ett lätt mönster jag blir inte klok på hur det ska stickas vad menas med den lodräta maskan
jag förstår inte varför det står om det blir långtråkigt att sticka slätstickning kan jag släppa var 6:e maska vill tt den ska se ut som på bilden

Svar: Hej Ingrid! Ursäkta att vårt svar kommer sent. Sticka bara som det står i mönstret och hoppa över det stycket. Resultatet kommer att bli som på bilden. Lycka till!
Ullcentrum Öland

#6 - - Lotta. Hallamn:

Vilken jättefin poncho , finns det möjlighet att få köpa mönstret?
Med vänlig hälsning,
Lotta

Svar: Tack Lotta! Detta är ett populärt mönster som många stickar i både lin och ull. Vi säljer inte våra mönster, men man får mönster utan extra kostnad när man köper tillhörande garn antingen i vår webshop, våra butiker eller hos någon av våra återförsäljare.
Ullcentrum Öland

#7 - - Anne Björk:

Jag köpte garn av er för att jag skulle sticka en sjal. Garnet har blivit liggande och nu är jag sugen på att sticka poncho. Jag undrar om jag skulle kunna få eller köpa mönster till den här ponchon.
Mvh Anne

Svar: Hej, mönster är skickat till dig. Vänligen Ann
Ullcentrum Öland

#8 - - Anitha Svensson:

Vilken fin poncho, precis vad jag ville sticka. Har köpt garn på symässan utan att veta vad jag ville göra.Nu vet jag. är de möjligt att kunna köpa mönstret nu?
MVH/Anitha

Svar: Hej, mönster kommer till dig på mailen idag. //Ann
Ullcentrum Öland

#9 - - Maria Smedeus:

Hej, köpte lingarn för några veckor sedan med mönster till på en liknande poncho med just tappade maskor lodrätt. Jag har nu gjort en poncho efter beskrivningen men får inte till de tappade maskorna. Leta och leta på nätet hur man gör dessa tappade maskor och fann det fantastiska mönster. Finns det någon möjlighet att få köpa bara mönstret?/ Maria

Svar: Mönstret säljs inte, utan skickas med som en service vid köp av Ullcentrums lingarn Linea, eller Ullcentrums ullgarn. Mvh Ann
Ullcentrum Öland

#10 - - STORARTAT!:

En sån vacker poncho! Jag vill genast köpa mönstret till mitt garn, som jag köpte på Syfestivalen häromsistens i Göteborg

#11 - - Susanne Parbäck:

Hej ! Undrar om jag kan få köpa mönster till denna underbara poncho ? //Susanne

Svar: Hej, du får mönster utan kostnad när du köper garn. Ullcentrum gör mönstrer enbart med omtanke för de svenska fåren, och att stödja garner av svensk ull. Mvh Ann
Ullcentrum Öland

#12 - - Susanne Bohlin:

Hej jag köpte jättefint ullgarn i två färgergav er som nu legat i en låda i 2 år utan att jag vetat vad jag ska göra avt. Så min undran är om det är möjligt att köpa mönstret detta i tappade maskor? Var på Öland i helgen å såg denna uppstickad, så fin. Då kom inserationen tbx. Å så hittar jag liknande hos er när jag kollade på eran sida😃