Lappar och restgarner och sånt

Jag skulle vilja skriva lite om nyttan av lappar och restgarner.
 
Jag stickar och virkar och krokar ganska myckat. Och provar nya mönster och färgkombinationer. Men eftersom jag är en liten hamster som tycker att det är synd att slänga sådant som man har jobbat med flera timmar så har jag sparat de allra flesta provlapparna jag har gjort.
 
Och sen är det rester av projekt som jag började på, men sedan av någon anledning inte slutförde, eller ändrade på så att det blev lite över. Några lappar eller småbitar..
 
Ytterligare en aspekt är ju det lager av garn som ligger och väntar i skåpet som blir över efter ett projekt, eller de nystan som man blir å förälskad i så man bara måste köpa dem fast man inte vet vad man ska göra av dem....
 
För en tid sen sorterade jag lapparna efter färg och lade dem i en påse var. Och så tänkte jag att det här blir nog bra...

Här är några röda lappar som jag har börjat virka runt.
 
 
 
 
Det här var egentligen en kant nedtill av en kofta jag stickade, men jag valde att göra den kortare istället. Om jag repade upp skulle det bara vara småsnuttar av garnet så jag sparade mormosrutorna.
 
Tiden gick...
 
Och så plötsligt tog en bra idé skruv i min kreativa del av hjärnan. Jag ska naturligtvis göra en filt av lapparna!!! Jag virkar runt lapparna med lite restgarner så de blir lite större och sen pusslar jag ihop dem så jag får det att se bra ut och sen virkar jag ihop allt. Avslutar med en kant runtom.
Jag kan inte beskriva hur befriande det var när den första filten blev klar. Den blev lila. (Tyvärr har jag gett bort den så just nu blir det ingen bild).
 
 
 Att få ihop alla lappar på slutet är spännande, ibland får man göra en liten extrabit här och där, men med tålamod så går det!!
Bara lite mer kantvirkning - sen är den klar.

 
 
Spara alla era små lappar!! Det kan bli nåt stort.
 
Hälsningar,
Monica