Raggsockar i ren ull

När jag precis hade lärt mej att sticka stod jag i en garnbutik och valde garn till ett par raggsockar. Jag hittade ett par nystan i 100% ull i en fin färg. I kassan frågade jag hur mycket garn som går år till ett par raggsockar, och möttes av överseende leenden av både expediten och en kund som stod bakom mej. Båda förklarade välvilligt för mej att man absolut inte kan sticka sockar i ren ull. De kommer att slitas ut direkt. Vilken tur att jag fick veta det tänkte jag som var nybörjare och fick hjälp med att välja ut ett annat garn i ull/syntet. Sedan dess har jag aldrig vågat sticka sockar med annat än "superwash" även om jag helst vill undvika syntet.
 
Nu har jag fått lära mej att det visst går, men inte med vilket ullgarn som helt. Vår svenska ull har lite grövre och längre fibrer än t.ex. merinoull vilket gör det slitstarkt och ett bra val till just sockar. Välj grått garn som är mer slitstarkt än det vita. Eller färgade garner som är färgat på grått garn.
 
 
 
Jag är mycket nöjd med mina sockar och de sitter bra. Jag utgick från Anns mönster som finns här men har gjort en förstärkt häl och stickat resåren med vridna räta maskor. Tån har jag stickat ihop för att få den mer rak. Det passar min fot bäst. 
 
 
 
Här kommer min variant på mönstret:
 

Garn: Ullcentrums tvåtrådiga ullgarn, dubbelt garn, helst i färger som är färgade på grå ull.

Stickor: Strumpstickor nr 4

Garnåtgång: 38: 140 gram hg, 41: 160 gram och 44: 180 gram

Lyfta maskor: Varannan maska ska lyftas över från vänster till höger sticka, och varannan maska stickas som vanligt. När du vänder arbetet så stickar du de maskorna som du har lyft på varvet innan, och lyfter de maskorna som du stickade på varvet innan. Detta gör att du får en tätare och förstärkt häl.

 

Lägg upp 40 (44) 48 m.

Fördela maskorna på strumpstickorna och sticka runt i resårstickning, 1 vriden rm, 1 am, i 18 (19) 20 cm.

Sticka två räta varv.

Sticka hälen med lyfta maskor på sticka 4 och 1 i 5 (5 ½) 6 cm. Låt sticka 2 och 3 vila så länge.

Ta ihop hälen på följande sätt från rätsidan:

Sticka 11 (12) 13 rm, 2 rm tillsammans, 1 rm, vänd.

Lyft 1:a m, sticka 3 (4) 5 am, sticka 2 am tills., 1 am, vänd. Lyft 1 am, sticka 4 (5) 6 rm, 2 am tills., 1 rm, vänd.

Sticka 1 maska mer före varje hoptagning tills alla maskorna är hoptagna på båda sidor.

Plocka upp 9 (10) 11 m på var sida om hälen och sticka runt över alla maskorna i 2 v.

Ta ihop på var sida om hälen: I slutet på sticka 1, sticka den näst sista maskan, drag sista

maskan över den stickade maskan. I början av sticka 4, 2 rm tills. Upprepa hoptagningarna

vartannat varv tills det är 38 (42) 46 m kvar.

Då hela foten mäter 23 (24) 25 cm (eller önskad längd) börjar hoptagningen för tån.

Före sista maskan på första och tredje stickan stickas 2 rm tills. i bakre maskbågen.

På andra och fjärde stickan stickas efter första maskan 2 rm tills.

Upprepa hoptagningarna vartannat varv 3 (3) 4 ggr och sedan varje varv tills 12 m återstår (eller tills du tycker att tån blir lagom rak som du vill ha den). Sticka räta maskor så att du slutar i sidan på tån.

Vänd sockan ut och in genom att dra hela sockan inifrån genom det lilla hålet i tån. Flytta över maskorna till två parallella stickor och sticka ihop/avmaska med en tredje sticka.

 

/Annsofie

#1 - - Stinta:

Jaaaa, TACK!
Det var precis vad jag behövde, här ska stickas sockor!

Svar: Kul att jag har lyckats inspirera dej Stinta :)

/Annsofie
None None

#2 - - Fröken Slöjd:

Hej!
Visst kan rena ullstrumpor användas mycket och hålla länge - mitt rekord är ca 15 år med ett par tvåändsstickade - http://frokenslojd.blogspot.se/2008/10/uppslitna-sockar.html
Spännande förstärkning av hälen - lyfta makor på både rätsida och avigsida - den måste jag prova, lite annorlunda mot den jag brukar använda -http://frokenslojd.blogspot.se/2009/01/klara-sockar.html
Tack för all inspiration
Hälsningar Fröken Slöjd

Svar: 15 år! Det låter bra. Och ekonomiskt blir det ju också. De lyfta maskorna på både räta och aviga varv fungerar bra tycker jag. Det finns en annan variant också där man håller garnet framför så blir det ett slags våffelmönster. Fin blogg du har förresten!
/Annsofie
None None

#3 - - Ulrika:

Och SOM de värmer, dessutom, sockor av riktig, ren ull! :-)

#4 - - Britt:

Hej,
och jag som är tekniskt intesserad vill gärna veta varför grå ull är mer slitstark än vit?! Ull är fantastiskt :)

Svar: Hej, de grå fibrerna som gotlandsfår/pälsfår har är lite grövre och rakare är fibrer generellt från vita fårraser. Undantag är Leicester och ännu hellre Ryaull, som också har starka ullfibrer. Micron (tusendels mm) för grå ull är i snitt 46, merino 24, white crossbreed 38. Hälsningar Ann
None None