Ull mot rådjur

 
Vi har väldigt hungriga rådjur här på Öland, ja det är nog inte bara på Öland som rådjuren mumsar i sig godsaker i trädgårdarna.
Men just i byn Persnäs verkar de osedvanligt glupska.
När Carl von Linné reste runt på Öland år 1741, förvånades han av att just i Persnäs hade man inte köksträdgårdar. Linné frågade bönderna, och fick till svar, att det var ingen idé, rådjuren åt bara upp grönsakerna för dem. De generna verkar sitta kvar hos rådjuren i Persnäs, rådjuren äter verkligen på allt, även om gräset frodas och är grönt. Till och med mitt i juli. Alla vårar har jag glatt mig åt krokusar, tulpaner, hyacinter - gamla och nyplanterade - som visar sina första knoppar i vårsolen. Och alla vårar har jag blivit lika ledsen när  blommorna är avätna ända ner till jorden.
 
Igår kom ett par till Ullcentrums butik i Löttorp, och frågade om vi sålde ull som man kan lägga ut mot rådjur.
I så många är har jag hört och även tipsat om att otvättad ull håller rådjuren borta.
Men jag har aldrig testat själv, och ändå odlar jag mycket, och har ständigt besvär med rådjurens framfart.
När jag räfsade undan löv idag i det härliga solskenet, tittade stora härliga hyacintknoppar fram, och även krokusar och tulpaner är på väg upp.
 
In på ullagret och öppnade en säck med otvättad ull, tog upp en näve med ull som jag spred ut runt hyacintknopparna.
 
 
Kanske är det för lite, jag får nog fylla på med mer ull imorgon, om knopparna fortfarande är kvar.
 
Vårhälsningar
Ann
#1 - - Monita:

Vad det ser mysigt ut, här uppe i Umeå har vi fortfarande någon dm snö kvar så det dröjer ett tag innan man få se några vårblommor.