Våffelkrokning

 
Att kroka våffelmaskor är en variant i krokning som går fort.
Ytan blir lite hålig och bucklig, inte jämn som vanlig krokning.
Trots den håliga ytan blir strukturen tät, eftersom vid krokning, blir det som en vadd,
ett extra lager på baksidan.
Ytan är dekorativ, och jag tänkte att det kan bli fint till en mössa.
 
Vi skrev om våffelkrokning bland annat i januari, då Ulrika hade våffelkrokat en halsduk i Sunset.  
 
Efteråt upptäckte vi till vår förskräckelse att det var baksidan av halsduken på bilden, inte den våffelkrokade ytan......
Ulrikas halsduk blev på diagonalen.
Och det blev först min mössa också. Mot min vilja.
Om jag plockade upp den första maskan i det första hålrummet efter den högra kantmaskan, vid ett nytt varv. - Då kunde jag inte plocka upp en maska i hålrummet i slutet ute till vänster, för då blev den en maska för mycket. Och hela stycket började att luta åt höger.
Och om jag hoppade över det första hålrummet, och plockade upp den första maskan i det andra, ja då blev stycket som Ulrikas halsduk, allt lutade åt vänster.
(På bilden lutar halsduken åt höger, eftersom det ligger med avigsidan ut....)
 
Hur skulle jag nu lösa så att det krokade stycket blir rakt, och man håller antalet maskor?
 
   Barntäcket på Himmelsberga Museum var också våffelkrokat
och det såg då rakt ut.
Ja det har ni säkert redan räknat ut hur man får det rakt.
Vartannat varv börjar man i det första hålrummet, och slutar i det näst sista.
Och vartannat varv börjar man i det andra hålrummet, och man kan sluta i det sista.
Den yttersta kantmaskan görs som vanligt, då blir vänsterkanten fin.
 
    
 
Våffelmaska görs så här: Stick ner nålen i hålrummet mellan de båda lodräta maskorna,
och plocka upp tråden från baksidan.
 
Den röda mössan krokas med tvåtrådigt ullgarn i färgen rödcerise, med kroknål nummer 5.
90 maskor.
För att mössan ska se lite fylligare ut, får den en rullkant vid nederkanten.
En bra rullkant blir det om man krokar vanliga maskor de fyra första varven.
 
Hälsningar
Ann
#1 - - Frida Allertz:

:)
Jag krokar en hel del men har lärt mig via internet och kan därför de engelska termerna, så det tog ett tag innan jag förstod vad som menades med våffelmaska.

på engelska kallas samma maska för Gobelin-stitch eller full-stitch!

/Frida