Krokad barnfilt



Familjen har fått tillökning, men den lille har svårt att hålla värmen.
Han föddes lite för tidigt och så bor han med sin mamma och pappa i ett land,
där bostäderna inte är lika varma som i Sverige.
I ett kallt och fuktigt stenhus är det inte lätt att få upp kroppstemperaturen.
För många år sedan läste jag en forskningsrapport att prematurer (barn som föds för tidigt)
ökar bättre i vikt om de ligger på en ullbädd. Ett ullunderlägg har vi redan skickat.
Den lille behöver en ullfilt också.
Krokning ger en fast och stadig struktur, och det går fort att göra.
Jag valde ett tretrådigt ullgarn och kroknål nummer 7.
Masktätheten är 13 m och 13 varv på 10 cm.
80 maskor lades upp, bredden blir då ca 60 cm och jag krokade i 67 cm.
Kanterna i början och slutet tenderar att rulla sig, för att motverka det,
virkade jag fasta maskor i två varv i början och slutet på filten.
Sedan hade jag lite tretrådigt rött restgarn, som virkades runtom filten.
Tänk på att inte virka i varje m, utan virka ihop m, var 3-4 maska för att kanten inte ska buckla sig.
Det som är bra med krokning är att det blir jämnt stora fyrkanter i strukturen som lämpar sig perfekt
för korsstygn. Det var lätt att brodera på initialerna LN.
Jag tänkte på den bruna krokade schalen från 1800-talet, hur intakt den är.
Säkert kan den här lilla filten hålla minst 100 år också, även om den kommer att användas flitigt.
Om man önskar en tunnare barnfilt, går det lika bra att kroka med tvåtrådigt ullgarn,
och kroknål nummer 5 eller 5½.
Filten kördes igår kväll i tvättmaskinens handtvättprogram utan medel, nu är den mjuk och gosig.
Idag postas filten iväg till Manchester, och den lille kan förhoppningsvis hålla sig varm och växa ordentligt.

Ann