Ölandsvantar

 
Stickning är en av Ölands traditioner, och vantar stickades med vackra mönster.
Idag tittade jag in på Persnäs Museum, de har utställning i sommar om trasmattor.
Om ni åker förbi Persnäs, besök gärna på museet, det finns mycket intressant att titta på där,
och speciellt mannen i familjen blir på gott humör.
Det är ett museum med finurliga redskap och kuriosa ihopsamlat.
Och textilier.
 
  Idag passade Sven i Kvarna museet.
På övervåningen finns en samling av stickade Ölandsvantar.
Jag frågade Sven om jag fick ta ut några av vantarna och fotografera dem.
 
 
Vantarna ser ut att vara stickade med tunna stickor, kanske 1,75 eller 2.
Speciellt de rödasvarta till höger är mycket fint stickade.
 
  De här vantarna har en speciell historia. De är stickade i det tradionella mönstret Ölandssolvända och väderkvarn.
Men - stickerskan var helt blind!
Hon hette Elna Jonsson och bodde i Föra by.
Elna föddes som seende, men blev blind som barn efter en sjukdom.
Elna gifte sig och fick familj, och stickning var ett av hennes stora intressen.
När vi skrev boken Stickmönster på Öland 1998 levde Elna fortfarande och
författaren Maria Leimar var hemma och besökte Elna.
Vid frågan hur Elna kunde se skillnad mellan färger, svarade hon att hon kände färgen.
Färger har olika frekvenser, så på något sätt kunde hon känna av dem.
Sven berättade att om Elna tappade en maska, märkte hon det direkt och kunde fånga upp maskan.
 
  Till sist vill jag visa de här halvvantarna som jag bad Sven ta på sig, på sina knotiga arbetarhänder.
Vantarna är stickade av handspunnet ullgarn, som inte kändes tvättat, kanske lite i ljummet vatten.
Vantarna var mjuka, lite feta, varma och säkert oerhört vattenavvisande.
Sven sa att halvvantar var vanligt förr i tiden.
Det höll lederna varma, och man kunde arbeta med händerna.
Det är tofsar på varje halvvante. Jag frågade Sven om det är lagningsgarn,
men han tror att det är dekoration. Lite fint.
Stickerskan av vantarna bor i Sandvik, nere vid havet.
Jag ska se om jag kan besöka henne och få mönstret.
 
Persnäs Museum har öppet alla dagar klockan 13 - 16, det kostar 20 kronor för vuxna i inträde.
Söndagen den 8 juli är det hembygdsdag med massor av aktiviteter och visning av gamla hantverk.
Är ni på Öland är det värt att besöka Persnäs Museum.
 
Ann
#1 - - Ulrika/Stickamera:

Vilken otrolig skatt!
Tack för tipset - nästa gång jag är på Öland blir det absolut ett besök där!