Tema - Hållbar garderob, del 7

Hej igen!

Idag ska jag berätta om min jakt på den perfekta jackan. Alla har vi olika smak när det gäller vad man vill ha på sig. Jag har under hösten funderat mycket på vad för jacka som jag behöver och vilka funktioner den ska ha. Nu när jag är inne i mitt hållbara tänk så måste jag ha i tanken att den ska hålla i många år och att jag inte ska tröttna på den. Jag är rätt säker på mig själv var jag gillar och inte gillar. När jag nu då skulle leta efter en jacka sökte jag på de märken som jag vet har bra kvalitet.

1.    Kvalitet. Mycket viktigt. När jag lägger ut pengar på något ska sömmarna och dragkedjan hålla. Det ska inte gå hål i fickorna.

Materialet var länge något som jag klurade över. När jag började min jakt var det precis i början på min ”slopa bomullen” period och därför var jag ju tvungen att tänka på det.

2.    Miljövänligt material. Också mycket viktigt. Då är frågan: vilket material ska det vara?

När jag nu planerar att ha den här jackan i många år spelar det någon större roll egentligen vilket material det är? Inte miljömässigt egentligen eftersom jag kompenserar för alla utsläpp bara genom att använda den under många år. Men kvalitetsmässigt, ja! Det måste vara ett slitstarkt material som tål att nötas och användas så att jag kan ha den många år.

3.    Funktion. Var och hur ska jag använda mig av jackan? Vilken årstid?

Jag resonerade så här: jag behöver en vind- och regntät jacka som jag kan ha till vardags och under friluftsaktiviteter. Den ska sitta snyggt, vara bekväm och ha en färg som jag inte tröttar på. Jag vill kunna använda den flera årstider för att slippa att ha fyra olika. På vintern kan jag ta på mig lager för att hålla värmen. På hösten och våren räcker det med ett lager och på vintern när det är riktigt kallt behövs kanske två.

Jag har nu köpt mig en jacka som täcker alla dessa krav. Materialet är en blandning mellan polyester och bomull men hela processen och transporten för jackan är klimatkompenserad. Det sitter snyggt den är bekväm och den är i min favoritfärg, svart. Jag har testat den i kallt norrlandsklimat, med flera lager, och konstiga vårlika januaridagar i Östergötland. Jag är mycket nöjd med mitt köp och ser fram emot många år med denna jacka. Nej jag tänker inte berätta vad det blev för någon. Ni som träffar mig får se ;)

Med det så bjuder jag på årets första vårtecken. Små luddiga knoppar hittade jag idag.



Jag tar en paus på två veckor från bloggen. Det är mycket jag ska vara med om de närmsta veckorna och jag kommer troligtvis inte hinna skriva något. Men jag kommer åter så snart jag bara kan!

Ut och leta vårtecken. Taljoxarna har redan börjat sjunga. Nog för att de är tidiga varje år. Men någonting säger mig att det kommer komma fler tidiga tecken.

Varma hälsningar
Christin