Tema - Hållbar garderob, del 6

Hej igen!

 

Veckorna går fort och nu har det äntligen landat lite snö här i Linköping. Förra veckan visade jag min tenntrådsbroderade väska som jag gjorde under julen. I veckan som gått har jag varit ute och rest en del för att hälsa på mina systrar. När jag packade så var jag tvungen att anpassa mina kläder både till kallt Umeå klimat och fina Stockholms kläder. Det blev två ulltröjor lite byxor och sånt och framförallt mitt merinoullunderställ.

 

Jag har funderat mycket på lin under veckan och då främst på hur jag kan använda det i vardagen. Linet har många egenskaper som jag vill utnyttja. Linets process från frö till plagg är mer miljövänlig än bomull och den egenskap som jag främst vill utnyttja är dess uppsugningsförmåga. I min strävan att använda mindre bomull och med badhanddukar som håller på att luckras upp på grund av dålig kvalitet så har jag tittat på möjligheten att köpa badhanddukar i linne. Att ha badhanddukar i linne hoppas jag blir en hitt. Har du någon erfarenhet av badhanddukar i lin så tar jag gärna emot tips och funderingar om dessa.

 

Jag har en del kläder i linne som jag verkligen tycker om och vårdar med stor omsorg. Jag tror att som med ullen så måste ägaren ha en viss inställning till om  linet får bli skrynkligt eller inte. Linet är en stum fiber som gör att plagget lätt skrynklar. Det är en del av charmen med ett linplagg, tycker jag. Det ska synas att det blivit använt.

 

Jag ska berätta om en skatt som jag har. Den består av köks linnehanddukar som jag fått av grannen till mina föräldrar. De bor ute på landet mitt i de småländska skogarna. Handdukarna är av lin som är odlat, berett och vävt av grannens mor.


Handdukarna är ju till för att användas så jag använder de nu flitigt i både kök och badrum. Eftersom lin har odlats i stora delar av Sverige under lång tid så måste det finnas fler som har sådana här skatter hemma. Eller det finns kanske en och annan som fyndat på loppis? Om någon vill berätta så skulle det vara jättekul att höra din historia bland kommentarerna!

 

Den här veckan handlade det inte så mycket om min garderob men om linet både som kläder och handdukar. När det kommer till ett hållbart levnadssätt så är det ju inte bara klädesinköpen som måste begrundas utan allt som köps.

 

Vänliga hälsningar

Christin