Den tvåändsstickade vanten är klar

Antagligen har ni tröttnat på idén med att sticka tvåändstickat, eller så har ni själva stickat buntar med vantar under tiden.....
Nu är den första vanten klar. Den blev stor, vi kunde prova vanten på herrarnas händer, och alla tyckte unisont om vanten. Strukturen är speciell: tunn, tät, mjuk och smidig. Det var roligt att sticka tvåändsstickning när man väl kom in i tekniken, och det tog inte så lång tid som befarat. Jag tror att det är lättare med kortare trästickorna 13 cm, än om jag skulle använt hala långa metallstickor.
Mönstringarna blev kanske inte det mest estetiska, jag ville lära mig tekniken och testade allt eftersom.



Jag blev väldigt förtjust i ihoptagningarna på vanten, det var en ny teknik för mig.
Har testat på en "vanlig" stickning också och det fungerar utmärkt.
Principen är att minska 4 m per varv. I början på sticka 1 och 3 för högervante:
stick in stickan i de två första maskorna på nålen, vrid maskorna och drag den sista
stickade maskan på förra nålen igenom de två maskorna, släpp av alla tre m,
kvar är en ny genomdragen maska.
Det är lättare än det låter. Se så snygg ihoptagningen blir:



Tummen var också lätt att göra. Skillnad var att man skulle sticka med fyra stickor istället för med tre som man vanligast gör vid tummar. När tummen når upp till halva tumnageln gör man likadana minskningar som uppe på vanten.



Ja det var roligt att få lära sig tvåändsstickning, en härlig teknik, det lär bli en hel del tvåändsstickat i framtiden.

Hälsningar
Ann