Virkad trekantssjal med trekanter






Trekanter i trekantssjal

Virknål nr 4,5

Garn: Ullcentrums tvåtrådiga ullgarn

Garnåtgång: två hekto

Förklaring: lm = luftmaska

St = stolpe

dst =  dubbelstolpe

 

Varv 1: Lägg upp 5lm och förslut till en ring med en sm.

Varv 2: 3lm 3st lm dst

Varv 3: 3lm (3st i yttersta st) st (3st i sista st) lm dst

Varv 4: 3lm (3 st i yttersta st) 5st (3 st i sista st) lm dst

Varv 5: 3lm  (3st i luftmaskbågen) 4lm st i mittersta maskan, st 4lm (3st i luftmaskbågen) lm dst

Varv 6: 3lm (3 st i yttersta st) st (3st i yttersta st) 2lm st 2lm (3 st i yttersta st) st (3st i yttersta st lm) dst

Varv 7: 3lm (3 st i yttersta st) 5 st (3st i yttersta st) lm (3 st i yttersta st) 5 st (3st i yttersta st) lm dst

Varv 8: 3lm * (3st i luftmaskbågen) 4lm fm i mittersta st 4lm* upprepa*-*. Avsluta med (3st i luftmaskbågen lm dst.

Varv 9: 3lm *(3 st i yttersta st) st (3st i yttersta st) 2lm st 2lm* upprepa *-*. Avsluta med (3 st i yttersta st) st (3st i yttersta st lm) dst.

Varv 10: 3lm * (3 st i yttersta st) 5 st (3st i yttersta st) lm* upprepa *-*. Avsluta med (3 st i yttersta st) 5 st (3st i yttersta st) lm dst

Fortsätt att öka med nya trekanter vart tredje varv genom att göra en ny trekant i luftmaskbågen i kanterna. När sjalen är tillräckligt lång avsluta ev med en rad fasta maskor.

God virkning!!

Monica

 

 

 

#1 - - Gunne:

Tack för en jättehärlig blogg som jag hittade nu under julen. Jag blev väldigt inspirerad och har börjat virka på den här sjalen i melerat entrådigt garn. Jag har en liten fundering: i beskrivningen på varv 5 står att man efter 4lm ska göra en fm i mittersta maskan. Men på den förstorade bilden ser det ut som att det är en stolpe. Kan det stämma?

Vänliga hälsningar Gunne

#2 - - Monica:

Det är helt rätt att det är en stolpe!! Mitt misstag. Lycka till.

Monica

#3 - - Monica:

Nu har jag ändrat mönstret!!

#4 - - Lena Samuelsson:

Varv 8: 3lm * (3st i luftmaskbågen) 4lm fm i mittersta st 4lm upprepa-*. Avsluta med (3st i luftmaskbågen lm dst.



Ska det inte vara en stolpe efter de 4lm , tittar man på bilderna så finns det ju inga fasta maskor alls vad jag kan se.

#5 - - Jenny:

tack för det fina mönstret, är toppennöjd med min sjal!