Krabb schal

Har funderat ett tag på att göra en schal som rundar sig runt axlarna.
Det borde bli en schal som ligger bra på, och man kan vira runt.

Tog ett nystan Manos Silk Blend, de har en ny pastellfärg som jag ville testa.
Stickor nummer 6, först vanliga raka 20 cm, och när det blir trångt fortsätter man med rundstickor 80 cm.
På den här schalen la jag upp 6 m, stickade rätstickning i 3 varv, och sedan slätstickning.
De första 28 varven ökade jag en maska i både slutet och början av varvet, innanför de två yttersta m. Förutom km, stickas kanten 2 rm så att den inte rullar sig. Förslag på ökningsmaska är att först sticka 1 rm i främre maskbågen och sedan i bakre maskbågen.
När det var ca 61 m, ökade jag ökningarna genom att från rätsidan öka 2 m i var sida. Och från avigsidan fortsätta med en ökning i var sida.
När härvan började närma sig slutet, stickade jag de tre sista varven rätsickning. Man kan förstås göra schalen större.
Man kan göra dubbelökningarna tidigare, då blir schalen ännu mer rundad och långsmal.





Härlig sommarstickning,
önskar Ann

#1 - - Eva:

Jättefin. Den måste ja lägga upp när jag får tid :o)

#2 - - Eva:

Jättefin. Den måste ja lägga upp när jag får tid :o)